Модель регуляції комунікації між сім’єю та школою у контексті освітньої реформи

Ольга Ловка

Анотація


Статтю присвячено актуальній темі – створенню нової, діалогічної моделі комунікації між сім’єю і школою, яка базується на суб’єктності обох підсистем – як школи так і сім’ї. Увазі пропонується авторська модель соціально-психологічної регуляції комунікації між сім’єю і школою, що містить структурні елементи та провідні чинники, які визначають якість, результат комунікації. Основні структурні компоненти моделі складають: суб’єкти комунікації (сім’я і школа); повідомлення, що передається від школи до сім’ї; площини (напрями) комунікації; канали комунікації для обміну інформацією; наявність та особливості зворотного зв’язку; результати комунікації. Також модель включає внутрішні психологічні детермінанти комунікації, які, на наш погляд, є визначальними для якості та кінцевого результату комунікації. До них віднесено такі. З боку школи – це способи регуляції професійної комунікації у системі «сім’я-школа». Складовими таких способів на основі експертних оцінок визначено письмовий договір між батьками і освітнім закладом стосовно зобов’язань обох сторін; угода між батьками і школою про надання освітнім закладом необхідної інформації; правила комунікації усіх учасників освітнього процесу в школі; встановлення та дотримання правил поведінки, ділового етикету, норм і протоколів взаємодії. З боку сім’ї важливими детермінантами є призми сприймання інформації, які фільтрують інформацію відповідно до особливостей сімейних традицій, цінностей та освітніх настановлень батьків, родичів. До напрямів (площин) комунікації було віднесено такі: освітні потреби; добробут дитини; особистісний розвиток; соціальні навички; громадянський розвиток; безпека; забезпечення перебування у школі. Модель розроблена з метою подальшого емпіричного дослідження соціально-психологічних особливостей та умов регуляції комунікації між сім’єю та школою

Ключові слова


освітня реформа; сім’я; школа; комунікативна модель; психологічні механізми регуляції комунікації; засоби регуляції професійної комунікації

Повний текст:

PDF

Посилання


Г. М. Бевз, «Трансдисциплінарний підхід у психологічних дослідженнях реформи освіти як складного явища», Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», вип. 22(51), с. 28–46, 2022. https://doi.org/10.32405/2522-9931-2022-22(51)-28–46

Н. Ю. Бутенко, Комунікативна майстерність викладача. Київ, Україна : КНЕУ, 2005.

Л. І. Гуцуляк, «Взаємодія педагогів, батьків і громади в соціально-освітньому середовищі початкової школи у Сполучених Штатах Америки»: дис. … канд. пед. наук (д-ра філософії). Переяслав-Хмельницький, 2018. Електронний ресурс. Доступно: https://nauka.udpu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/03/Dysertatsiya-Hutsulyak-na-sajt.pdf Дата звернення: Листоп. 06, 2023.

Верховна Рада України. (2020, Січ. 16). Закон № 463-IX «Про повну загальну середню освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

В. А. Ковальчук, Педагогіка партнерства у професійній діяльності вчителя. Житомир, Україна : Вид-во ЖДУ, 2023.

О. Й. Лесько, М. Д. Прищак, О. Б. Залюбівська, Г. Г. Рузакова, Етика ділових відносин. Вінниця, Україна : ВНТУ, 2011. Електронний ресурс. Доступно: https://shron1.chtyvo.org.ua/Lesko_Oleksandr/Etyka_dilovykh_vidnosyn.pdf Дата звернення: Листоп. 06, 2023.

О. В. Максимович, «Соціологічні та психологічні моделі комунікації: можливості та обмеження застосування в дослідженнях міжкультурної взаємодії в умовах прикордоння», Український соціум, № 1(72), с. 62–82, 2020. Електронний ресурс. Доступно: https://ukr-socium.org.ua/wp-content/uploads/2020/04/62_82_No172_2020_ukr.pdf Дата звернення: Листоп. 06, 2023.

О. В. Молчанюк, «Взаємодія сім’ї та школи як важлива умова ефективності виховного процесу», Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», вип. 15(44), с. 193–205, 2021. https://doi.org/10.32405/2218-7650-2021-15(44)-193-205

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / Л. М. Гриневич та ін., М. Грищенко, Ред. Київ, Україна : МОН України, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

Ю. І. Палеха, Етика ділових відносин. Київ, Україна : Кондор, 2008.

Психологічний словник; В. І. Войтка, Ред. Київ, Україна : Вища школа, 1982.

Психологічні ресурси взаємодії школи, сім’ї, громади; Г. М. Бевз, М. С. Каніболоцької, Ред. Кропивницький, Україна : Імекс-ЛТД, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ispp.org.ua/2022/08/31/praktichnij-posibnik-psixologichni-resursi-vzayemodiii-shkoli-simii-gromadi-g-m-bevz-m-s-kanibolocka/ Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

Психологія спілкування / Л. О. Савенкова, В. В. Сгадова, Л. Л. Борисенко та ін.; Л. О. Савенкової, Ред. Київ, Україна : КНЕУ, 2015.

В. Б. Шапар, Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків, Украна : Прапор, 2007.

Berlo’s SMCR Model of Communication. Businesstopia, 2018. [Online]. Available: https://www.businesstopia.net/communication/berlo-model-communication Application date: October 29, 2023.

Jovce L. Epstein, «Parent Involvement: A Survey of Teacher Practices», The Elementary School Journal, № 83(2), November, 1982. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/249134215_Parent_Involvement_A_Survey_of_Teacher_Practices Application date: October 29, 2023.

H. D. Lasswell, The Structure and Function of Communication in Society. 2018. [Online]. Available: http://marketing-course.ru/wp-content/uploads/2018/11/Lasswell.pdf Application date: October 29, 2023.

E. Litwak, H. Meyer, School, family and neighborhood; theory and practice of school. New York, London, 1974.

H. Westley Bruce, J. R. MacLEAN Malcolm, «A Conceptual Model for Communications Research», Journalism & Mass Communication Quarterly, vol. 34, is. 1, 1957. https://doi.org/10.1177/107769905703400103


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.