Особистісний потенціал як чинник професіоналізму педагогічних працівників

Олександра Брюховецька, Валентина Балахтар, Тетяна Чаусова

Анотація


У статті розглянуто питання особистісного потенціалу як чинника професіоналізму педагогічних працівників. Здійснено аналіз наукових досліджень вітчизняних і закордонних авторів щодо цього наукового феномену. Професіоналізм розглядається як якісна характеристика, що відображає високий рівень розвитку професійно важливих та особистісних якостей і умінь професіонала, що забезпечують високу стабільну ефективність діяльності, високий рівень креативності, адекватний рівень домагань, мотиваційну сферу та ціннісні орієнтації, спрямовані на прогресивний розвиток фахівця. Професіоналізм педагога визначено як інтегральну характеристику особистості, що являє собою загальні навчальні здібності, навички, значущі професійні якості та особистісний імідж педагога, що забезпечують ефективність та оптимізацію професійної педагогічної діяльності. Підкреслено, що у межах діяльнісного підходу професійна діяльність є підґрунтям розвитку особистісного потенціалу і досягнення педагогічним працівником найвищих рівнів самореалізації. Особистісний потенціал є базовою індивідуальною характеристикою, стрижнем особистості. Розробку проблеми утруднює теоретична неопрацьованість конструкту особистісного потенціалу та методологічні труднощі його операціоналізації. Узагальнюючи психологічні теоретичні погляди вчених, визначаємо особистісний потенціал педагогічного працівника як комплекс психологічних властивостей, що дає педагогу можливість досягати цілей за рахунок накопиченого особистісного ресурсу, приймати рішення та регулювати свою поведінку, враховуючи й оцінюючи педагогічну ситуацію, але виходячи насамперед зі своїх внутрішніх уявлень і критеріїв. Констатовано, що проблема дослідження особистісного потенціалу як чинника професіоналізму на сьогодні є надзвичайно актуальною та вимагає досконалого вивчення, особливо щодо категорії педагогічного працівника

Ключові слова


професіоналізм; потенціал; особистісний потенціал; особистість; технологіями розвитку особистісного потенціалу; педагогічні працівники

Повний текст:

PDF

Посилання


І. Д. Бех, Виховання особистості: у 2 кн., у Кн. 1: Особистісно-орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. Київ, Україна : Либідь, 2003.

Н. М. Бібік, Нова українська школа. Київ, Україна : Літера ЛТД, 2018.

Т. І. Гера, «Активізація творчих ресурсів педагога у процесі його професіоналізації», Психологія і суспільство, № 2(48), с. 112–123, 2012.

Н. В. Гузій, Педагогічний професіоналізм: історико-методологічні та теоретичні аспекти. Київ, Україна : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2004.

А. Б. Коваленко, Н. В. Родіна, «Особистісний потенціал в опануванні важких життєвих ситуацій: проактивна взаємодія із середовищем», Вісник Одеського національного університету, т. 14, № 17, с. 54–65, 2009.

Ю. І. Колісник-Гуменюк, Формування професійно-етичної культури майбутніх фахівців у процесі гуманітарної підготовки в медичних коледжах. Львів, Україна : «Край», 2013.

Д. А. Леонтьев, Личностный потенциал: структура и діагностика. Москва, Россия : Смысл, 2011.

С. Д. Максименко, Генеза здійснення особистості. Київ, Україна : Вид-во ТОВ «КММ», 2006.

А. К. Маркова, Психология профессионализма. Москва, Россия : Педагогика, 1996.

Л. А. Мартинець, «Методологічні підходи та принципи управління професійним розвитком учителів», Педагогічна освіта: теорія і практика. Серія: Психологія. Педагогіка, № 26, с. 77–82, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2016_26_15 Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

С. І. Мірошник, «Професійний розвиток педагога: сучасні підходи», Народна освіта, вип. 2(29), с. 13–18, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4133 Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

А. Москальова, О. Василига, «Особистісний потенціал як основа професійної діяльності медичних працівників», Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, № 1(10), с. 72–75, 2019.

А. С. Москальова, «Психологічні особливості особистісного потенціалу подолання професійних криз керівниками загальноосвітніх навчальних закладів», Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», вип. 2(31), с. 61–75, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/gr6zKQ Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

І. В. Мурашко, «Розкриття поняття «особистісний потенціал» та його психологічної структури», Актуальні проблеми психології. Психологічна теорія і технологія навчання, т. 8, вип. 7, с. 196–205, 2010.

В. В. Ягупов, «Професійний розвиток особистості фахівця: поняття, зміст та особливості», Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота, т. 175, с. 22–28, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://core.ac.uk/download/pdf/77241549.pdf Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

«Професіоналізм педагога: теоретичний і методичний аспекти», Збірник наукових праць, № 19, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://profped.ddpu.edu.ua/ Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

Психологія особистості: словник-довідник; П. П. Горностая, Т. М. Титаренко, Ред. Київ, Україна : Рута, 2001.

Л. Пуховська, «Теоретичні засади професійного розвитку педагогів: рух до концептуальної карти», Порівняльна професійна педагогіка, № 1, с. 97–106, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/JsyIM7 Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

З. Ф. Сіверс, «Феномен творчості як базова складова акмеологічного розвитку особистості», Освіта і управління, т. 11, № 1, с. 47–55, 2008.

C. В. Ситнік, «Особистісний потенціал як умова професійної взаємодії», Вісник Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Психологія, т. 17, вип.8 (20), с. 168–174, 2012.

Життєві домагання особистості; Т. М. Титаренко, Ред. Київ, Україна : Педагогічна думка, 2007, 456 с. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/h3DVUv Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

Управління професійним розвитком учителів. Вінниця, Україна : ДонНУ, 2016.

Т. Д. Федірчик, Розвиток педагогічного професіоналізму молодого викладача вищої школи (теоретико-методичний аспект). Чернівці, Україна : Чернівецький нац. ун-т, 2015.

M. Akiba, G. Liang, «Effects of teacher professional learning activities on student achievement growth», Journal of Educational Research, № 109(1), р. 99–110, 2016.

J. Anitha, R. Krishnaveni, «Professional characteristics of an educator: A survey of literature», Journal of Management and Development, vol. 25(1), р. 1–22, 2013. [Оnline]. Available: https://www.researchgate.net/publication/334704697_Professional_characteristics_of_an_educator_A_survey_of_literature Application date: October 16, 2023.

Day, W. Christopher, Simpson Alyson, Li Qiong, Bi Yan, He Faye, «Teacher Professionalism: Chinese Teachers' Perspectives», Journal of Professional Capital and Community, vol. 8, № 2, р. 65–89, 2023.

Ilgan Abdurrahman, Aktan Osman, Sevinç Ömer, «Seyfettin Professional and Personal Characteristics of Excellent Teachers», International Journal of Curriculum and Instruction, vol. 14, № 1, р. 947–971, 2022.

S. Maddi, «Hardiness: An operationalization of existential courage», Journal of Humanistic Psychology, № 44(3), р. 279–298, 2004.

C. D. Ryff, «Psychological well being in adult life», Current Directions in Psycho logical Science, № 4, р. 99–104, 1995.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.