Моделювання складного соціального явища як метод психологічних досліджень процесів реформи освіти

Галина Бевз

Анотація


Статтю присвячено уточненню специфіки застосування методу моделювання у вивченні психологічних аспектів складних соціальних явищ, одним із яких виступає освітня реформа загальної середньої освіти (шкільної освіти). Її нагальність викликана переглядом рольових позицій батьків учнів та школи в умовах освітньої реформи «Нова українська школа» і запитом на прогностику успішності щодо розвитку партнерської позиції у їхній взаємодії. Доводиться, що у дослідженнях складних соціальних явищ може бути використано трансдисциплінарний підхід та метод моделювання як логічно поєднані. На основі аналізу міждисциплінарних зв’язків з питань моделювання доводиться можливість трансферу знань у психологічну площину наукових досліджень. Це підтверджується узгодженістю термінологічного апарату та класифікаційного підходу щодо методів моделювання, відповідною послідовністю змін його етапів. Авторкою запропонований чотириступеневий підхід до класифікації моделей «4+», де перший фіксує належність до одного із двох провідних класів моделей, другий – поділяє класи на 6 форм втілення, третій – вказує на спосіб створення чи тип кодування інформації, четвертий фіксує динаміку системних змін, а два додаткових – на галузь використання та тип задач на вирішення. Такий підхід знижує існуючу надмірну типологічну розгалуженість наявних моделей і структурує процес створення нових. Стверджується, що трансдцисциплінарний підхід та звернення до моделювання створить спільне поле наукового трактування складних соціальних явищ і тим самим, знизить ризики надмірності дослідницьких перемінних, що особливо є важливим для сфери психологічних досліджень. Розглядається доцільним створення субмоделей явища, що вивчається, а збереженню його цілісного бачення буде слугувати системний підхід

Ключові слова


соціальна психологія; методологія; модель; моделювання; складне соціальне явище; реформа освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


Г. М. Бевз, «Трансдисциплінарний підхід у психологічних дослідженнях реформи освіти як складного явища», Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», вип. 22(51), с. 28–46, 2022. https://doi.org/10.32405/2522-9931-2022-22(51)-28-46

Л. Бойко-Бойчук, «Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: методологічні засади моделювання», Наукові записки Ін-ту політичних і етнонаціональних досліджень, вип. 43, с. 279–289, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/13021 Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

А. Василюк, «Проблеми аналізу освітніх реформ», Вища школа, № 9, с. 76–82, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: https://catalogue.nure.ua/document=23992 Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

І. В. Волженцева, «Теоретичний аналіз використання методу моделювання в психології», Proceedings of the National Aviation University. Series: Pedagogy, Psychology, № 20, с. 62–74, 2022.

Н. Голуб, «Моделювання як метод навчання у вищій школі», Вісник Львівського університету. Серія філологічна, вип. 50, с. 66–72, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: https://philology.lnu.edu.ua/research/publications/visnyk/arhiv-vypuskiv-visnyk Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

І. В. Жадан, «Соціалізувальний дискурс як чинник структурування політичної картини світу студентської молоді: емпірична модель», Наукові студії із соціальної та політичної психології, вип. 35, с. 186–195, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nsspp_2015_35_18 Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

З. Карпенко, Аксіологічна психологія остистості; 2-ге вид., перероб., допов. Івано-Франківськ, Україна, 2018.

А. М. Крамаренко, «Поетапність формування екологічних цінностей майбутніх учителів початкової школи», Народна освіта, вип. 30(83), с. 198–207, 2013.

І. Кульчицький, «Концептуалізація понять "модель" та "моделювання" у наукових дослідженнях», Вісник Національного університету Львівська політехніка. Серія: Інформаційні системи та мережі, вип. 829, с. 273–284, 2015.

Д. В. Ланде, В. М. Фурашев, Інформаційне та соціально-правове моделювання; Д. В. Ланде, Ред. Київ-Одеса, Україна : Фенікс, 2021.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / Л. М. Гриневич та ін., М. Грищенко, Ред. Київ, Україна : МОН України, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

В. О. Олефір, «Модель особистісного потенціалу», Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія, № 41, с. 137–150, 2011.

Є. В. Паламарчук, «Витоки та специфіка трансдисдиплінарності як "неометоду" постнекласики», Totallogy-XXI. Постнекласичні дослідження, № 29, с. 5–16, 2013.

Р. Панухник, «Теоретичні засади моделювання електорального вибору», Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Політологія. Соціологія. Філософія, вип. 14, с. 122–125, 2010.

М. А. Польовий, «Методологічні аспекти побудови моделей політичних процесів», Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Історія. Філософія. Політологія, вип. 2, с. 83–88, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_ifpo_2011_2_18 Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

К. Райхерт, «Щодо можливості двоїстого системного моделювання як методу дослідження інтеграції в сучасному науковому знанні», у Процеси інтеграції й диференціації в сучасному науковому та філософському знанні. Одеса, Україна : Одеський нац. ун-т імені І. І. Мечникова, 2022, с. 64–80.

Н. В. Родіна, «Системні дослідження психіки особистості: досвід наукової школи "системне моделювання психологічних феноменів"», Психологія та соціальна робота, № 2(52), 2020. https://doi.org/10.18524/2707-0409.2020.2(52).225434

О. Ткачук, О. Полисаєва, «Структурно-функціональна модель формування художніх здібностей», Психологія і суспільство, № 1/2, с. 187–194, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psis_2018_1-2_17 Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

Н. М. Токарева, Моделювання особистісних конструктів підлітків у вимірах освітнього простору. Кривий Ріг, Україна, 2015.

А А. Федецький, «Методика навчання учнів футболу із застосуванням інформаційних моделей», дис. канд. наук; Східноєвр. нац. ун-т імені Лесі Українки. Луцьк, 2018.

М. М. Філоненко, «Моделювання як традуктивна процедура дослідження психології особистісного становлення майбутнього лікаря», Проблеми сучасної психології, вип. 26, с. 562–572, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2014_26_46 Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

М. Фуллан, Сили змін. Вимірювання глибини освітніх реформ. Львів, Україна : Літопис, 2000.

Von L. Bertalanffy, General System Theory: Foundations, Development, Application. New York: George Braziller, 1984.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.