Здатність фахівців соціономічних професій діяти конструктивно в кризових ситуаціях професійної діяльності: зміст і показники

Валентина Балахтар, Володимир Танасійчук

Анотація


У статті висвітлено результати емпіричного дослідження здатності фахівців соціономічних професій конструктивно діяти в кризових ситуаціях професійної діяльності. Висвітлено актуальність проблеми, потребу конструктивно діяти у проблемних (кризових) ситуаціях, що дозволить фахівцю соціономічної сфери бути здатним до прояву лідерської позиції, прийняти та відстояти своє рішення, власну позицію, згуртувати оточуючих для розв’язання життєвих труднощів клієнтів в оптимальний спосіб, проявити соціальну сміливість, комунікативну толерантність у професійній діяльності. За результатами емпіричного дослідження виявлено середній рівень здатності конструктивно діяти у проблемних (кризових) ситуаціях професійної діяльності у більше ніж половини фахівців соціономічної сфери; недостатній рівень прояву соціальної сміливості для переважної кількості досліджуваних фахівців психосоціальних служб, які або далеко не завжди прагнуть досягнень та утвердження в соціономічній сфері (близько половини досліджуваних або взагалі практично не виявляють такого бажання (третя частина осіб). Третину фахівців можна охарактеризувати як комунікативно толерантних, а третину – інтолерантними. За результатами дисперсійного аналізу виявлено соціально-демографічні та організаційно-професійні особливості здатності конструктивно діяти у проблемних ситуаціях професійної діяльності у соціономічній сфері. Вищі показники виявлено: у досліджуваних, старших за віком, особливо у жінок (p < 0,01); фахівців – містян, що є більш соціально сміливими ніж ті, хто проживають у сільській місцевості, особливо чоловіки; керівників служб порівняно із працівниками; фахівців споріднених спеціальностей порівняно із професіоналами; зі збільшенням стажу роботи на посаді та ін.

Ключові слова


здатність конструктивно діяти; кризові (проблемні) ситуації у професійній діяльності; фахівці соціономічної сфери; соціальна сміливість; комунікативна толерантність

Повний текст:

PDF

Посилання


Кабінет Міністрів України. (2020, Черв. 01). Постанова № 479 «Деякі питання діяльності центрів соціальних служб». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/1kFSon

В. В. Балахтар, «Психологія становлення особистості фахівця з соціальної роботи», дис. д-ра наук; Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2019.

Г. Балл, «До обґрунтування раціогуманістичного підходу у психології», Психологія і суспільство, № 4, с. 60–74, 2004.

О. І. Бондарчук, Ред., Методика дослідження особливостей психологічної готовності керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін. Київ, 2014.

O. Blynova, S. Kuzikova, T. Shcherbak, G. Pobokina, D. Dyatchenko, A. Mariichyn, I. Popovych, «Empirical Research of the Hardiness of the Personality in Critical Conditions of Life», Postmodern Openings / Deschideri Postmoderne, № 12(2), s. 57–77, 2021.

С. Д. Максименко, «Лідерство як функція професійної психологічної компетентності особистості», Проблеми сучасної психології, № 24, с. 7–16, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/OTn1iU Дата звернення: Серп. 19, 2021.

А. Маслоу, Новые рубежи человеческой природы. Москва, Россия, 1999.

В. В. Балахтар, «Соціально-психологічні особливості комунікативної толерантності фахівців з соціальної роботи на різних стадіях професійного становлення», Організаційна психологія. Економічна психологія; С. Д. Максименко, Л. М. Карамушка, Ред., № 3(14), с. 7–14, 2018.

О. В. Брюховецька, «Комунікативна толерантність як складова лідерських якостей керівників освітніх організацій», Організаційна психологія. Економічна психологія, № 4(21), с. 18–27, 2020.

Н. Е. Водопьянова, Психодиагностика стресса. Санкт-Петербург, Россия : Питер, 2009.

Л. А. Китаев-Смык, Психология стресса. Психологическая антропология стресса. 2-е изд. Москва, Россия : Академ. проект, 2009.

О. М. Кокун, Психологія професійного становлення сучасного фахівця. Київ, Україна : ДП «Інформ.-аналіт. агентство», 2012.

В. М. Крайнюк, Психологія стресостійкості особистості. Київ, Україна: Ніка-Центр, 2007.

А. Льовочкіна, «Здатність діяти у стресових ситуаціях як професійна компетентність соціального працівника», Вісник Київського нац. ун-ту імені Тараса Шевченка. «Соціальна робота», № 2(2), с. 10–13, 2017.

Г. М. Дубчак. «Розуміння професійної стресостійкості у психологічній літературі», Науковий вісник Чернівецького університету. Педагогіка та психологія, Вип. 649, с. 39–47, 2014.

Т. М. Титаренко, Л. А. Лєпіхова, О. Я. Кляпець, Формування в молоді настанов на здоровий спосіб життя. Київ, Україна : Міленіум, 2006.

І. Жигаренко. «Психологічні ресурси особистісно-професійної адаптації фахівців соціономічної галузі», Психологія особистості, Т. 11, № 1, 2021.

C. Ю. Лєбєдєва, О. В. Тімченко, Психологічне забезпечення професійної та функціональної надійності фахівців снайперських груп спеціальних підрозділів МВС України. Харків, Україна : Вид-во ХНАДУ, 2005.

Е. П. Ð?льин, Эмоции и чувÑтва. (МаÑтера пÑихологии). Санкт-Петербург, РоÑÑÐ¸Ñ : Питер, 2001.

В. В. Бойко, Коммуникативная толерантность. Санкт-Петербург, Россия : МАПО, 1998.

О. А. Васильченко, «Професійні цінності соціальної роботи: соціокультурний аспект», Вісник Нац. тех. ун-ту України «Київський політехнічний інститут». Політологія. Соціологія. Право, № 3, с. 84–89, 2013 [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/2gXOHQ Дата звернення: Серп. 23, 2019.

В. І. Танасійчук. «Зарубіжний досвід підготовки фахівців в системі управлінської культури соціальних служб», Технології професійної підготовки фахівців у сучасному освітньому просторі, 17 травня 2019 р., с. 299–303. Чернівці, 2019.

Н. В. Онопрієнко-Капустіна, «Психологічні особливості розвитку самоефективності майбутніх фахівців соціальних служб у процесі професійної підготовки», дис. канд. наук, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Київ, 2021.

В. І. Танасійчук, «Психологічні особливості лідерської позиції особистості фахівця соціальних служб», дис. д-ра філософії, ДЗВО «Ун-т менедж. освіти» НАПН України. Київ, 2021.

А. В. Брушлинский, «Проблема субъекта в психологической науке», Психологический журнал, Т. 12, № 6, с. 3–11, 1991.

Л.П. Лабезна, «Соціально-психологічні детермінанти адаптивної копінгповедінки студентської молоді в освітніх закладах різного типу», дис. канд. наук. Сєвєродонецьк, 2017.

В. В. Баранюк, «Сучасні підходи до формування професійно-комунікативної компетентності майбутніх фахівців соціальної роботи», Наукові записки Тернопільського нац. пед. ун-ту імені Володимира Гнатюка. Педагогіка, Вип. 4, с. 37–42, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Bs0Qb7 Дата звернення: Квіт. 21, 2018.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.