Формування державної освітньої політики щодо змісту діяльності педагогічних працівників у контексті модернізації професійної (професійно-технічної) освіти

Вячеслав Максимчук

Анотація


У статті розглянуто окремі питання формування державної освітньої політики щодо змісту діяльності педагогічних працівників в контексті реформування та модернізації професійної (професійно-технічної) освіти, децентралізації управління та становлення державно-громадського управління освітою України, що передбачає урахування міжнародного досвіду та участі України в Європейському освітньому просторі. Встановлено, що державна освітня політика щодо змісту діяльності педагогічних працівників професійної (професійно-технічної) освіти формується під впливом наступних факторів: зв'язок підвищення якості професійної (професійно-технічної) освіти з компетентністю педагогів професійного навчання та майстрів виробничого навчання закладів професійної (професійно-технічної) освіти; посилення конкурентної боротьби на ринку освітніх послуг і ринку  праці, що впливає на зростання конкуренції між педагогічними працівниками; умови для професійного розвитку викладачів та майстрів виробничого навчання; нові вимоги до змісту діяльності педагогічних працівників з боку здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти та роботодавців, замовників підготовки кадрів. Розглянуто досвід європейських країн, де розвиток персоналу закладів освіти розглядається важливим фактором діяльності та престижності закладу освіти. Запропоновано, враховуючи глобальні освітні тренди, створення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників в контексті реформування та модернізації професійної (професійно-технічної) освіти за певними напрямами. Доведено, що трансформаційні напрями державної освітньої політики, спрямовані на якісне оновлення освіти, передбачають у змісті діяльності педагогів професійного навчання та майстрів виробничого навчання підвищення орієнтації освітнього процесу на активне засвоєння знань, умінь і навичок тими, хто навчається, виховання у них здатності до формування власної думки, відкритого, самостійного, творчого мислення. Такий підхід можливий за умов досягнення оптимального співвідношення між чисельністю педагогічних працівників та здобувачів професійної освіти, оптимізації набору дисциплін, міждисциплінарності, тісного зв’язку навчальних дисциплін із соціально‐економічними, політичними та глобальними проблемами, конкретними вимогами. Встановлено, що до основних факторів, які перешкоджають розвитку професійної (професійно-технічної) освіти, слід віднести також низький рівень престижності педагогічної праці та недостатню якість підготовки педагогів професійного навчання та майстрів виробничого навчання. Закцентовано також увагу щодо удосконалення професійного розвитку педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти на прикладі Головинського вищого професійного училища нерудних технологій Житомирської області. Професійне зростання педагога закладів професійної (професійно-технічної) освіти і становлення його конкурентоспроможності розглядається як розвиток комплексу властивостей особистості, необхідних для високого рівня професійної діяльності

Ключові слова


професійна (професійно-технічна) освіта; державна освітня політика; ринок праці; ринок освітніх послуг; якість освіти; зміст діяльності педагогічних працівників; модернізація професійної (професійно-технічної) освіти; професійна компетентність; професійни

Повний текст:

PDF

Посилання


Л. М. Ващенко, «Інновації в освіті», Енциклопедія освіти, В. Г. Кремень, Ред. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008.

М. О. Голубєва, І. В. П’янковська, «Визначення ключових компетентностей майбутніх учителів: європейський досвід», Наукові записки. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота, т. 84, 73 с., 2008.

Ю. Завалевський, «Сутність інноваційної педагогічної діяльності», Педагогічний дискурс, № 17, с. 63–69, 2014.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/4lhgEa

С. І. Заславська, «Шляхи вдосконалення підвищення кваліфікації педагогічних працівників професійної освіти», Вісник післядипломної освіти, № 15(28), с. 63–73, 2015.

С. І. Заславська, «Інноваційна діяльність педагога професійної школи в контексті ефективності освітньої системи», Вісник післядипломної освіти. Педагогічні науки, № 2(31), с. 26–34, 2016.

І. А. Зязюн, Г. М. Сагач, Краса педагогічної дії. Київ, Україна: Україн.-фін. ін-т менедж. та бізнесу, 1997.

Модернізація змісту професійної освіти і навчання: теорія і практика / М. А. Вайнтpауб, А. М. Романова, І. А. Мося, Я. Ю. Білоконь та ін., М. А. Вайнтpауб, Ред. Київ, Україна: ТОВ «НВП Поліграфсервіс», 2015.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні, В. Г. Кременя, Ред. Київ, Україна: КОНВІ ПРІНТ, 2021. (До30-річчя незалежності України). https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua

Н. Г. Ничкало, «Професійна педагогіка в інформаційно-технологічному суспільстві», на ІV Міжнар. наук.-практ. конф. Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи. Хмельницький: Авіст, 2007, с. 88–94.

О. І. Огієнко, «Формування готовності до інноваційної діяльності як важлива складова професійної підготовки майбутнього вчителя», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 7(33), с. 154–161, 2013.

В. Олійник, «Система педагогічної освіти та педагогічні інновації», Директор школи, ліцею, гімназії, № 4, с. 61–69, 2001.

О. М. Отич, Основи педагогічної майстерності викладача професійної школи. Кіровоград, Україна: Імекс-ЛТД, 2014.

«Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення», на парламентських слуханнях у Верховній Раді України. Верховна Рада України, Комітет з питань науки і освіти. Парламентські слухання. Київ: Парлам. вид-во, 2016, 320 с.

В. Радкевич, «Дослідницькі засади діяльності педагога професійної школи», Професійно-технічна освіта, № 4, с. 5–7, 2006.

І. Є. Сілаєва, «Методичні аспекти підвищення кваліфікації педагогів професійної школи», na Konferencji Miedzynarodowej Naukowo-Praktycznej Pedagogika. Teoretyczne i practyczne aspekty rozwoju wspolczesnej nauki. Warszawa: Wydawca Sp. z.o.o. «Diamond trading tour», 2017, с. 101–105.

The Future of Jobs. [Online]. Word Economic Forum, 2016. Available: https://is.gd/aLf6jU Дата звернення: Квіт. 05, 2022.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.