Вплив глобалізації на освітню політику (міжнародний контекст)
Анотація
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
З. Бауман, Глобалізація. Наслідки для людини і суспільства. Київ, Україна : Видав. дім «Києво-Могилянська академія», 2008, 112 с.
О. Краєвська, «Освітня політика Європейського Союзу: становлення та механізми реалізації», Вісник Львівського ун-ту. Серія: Міжнародні відносини, вип. 28, с. 53‒65, 2011. Електронний ресурс. Доступно: https://bit.ly/3grLHlk
С. Михаць, Т. Гординський, «Вплив глобалізації на зміст освіти ХХI століття як чинника економічного зростання. Глобальні та національні проблеми економіки», вип. 19, с. 18‒21, 2017. Електронний ресурс. Доступно: https://bit.ly/35WCXSv
Л. Б. Чайка-Петегирич, «Особливості розвитку системи освіти в умовах активізації глобалізаційних процесів», Актуальні проблеми міжнародних відносин, вип. 110, ч. ІІ, с. 60‒61, 2012.
Al’Abri Khalaf, «The Impact of Globalization on Education Policy of Developing Countries: Oman as an Example», Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), vol. 2, issue 4, р. 491‒502, December 2011. Online. Available: https://bit.ly/3usoPut
M. Albrow, The Global Age: State and Society Beyond Modernity. Cambridge: Polity Press, 1996, 256 p.
F. Antunes, «Globalisation and Europeification of Education Policies: routes, processes and metamorphoses», European Educational Research Journal, vol. 5, № 1, р. 38‒55, 2006. Online. Available: https://bit.ly/3rwveTj
M. Area Moreira, Una escuela del siglo XIX en el siglo XXI? Redefiniendo las metas, formas y políticas de la educación en la era digital. 2002. Online. Available: https://bit.ly/3sfOxzm
S. Bakhtiari & H. Shajar, «Globalization And Education: Challenges And Opportunities», International Business & Economics Research Journal (IBER), vol. 5, № 5(2), 2006. Online. Available: https://bit.ly/3GyRQXN
A. Bell, «Lesli Education Policy: Development and Enactment – The Case of Human Capital», Handbook of Education Policy Studies. Values, Governance, Globalization, and Methodology; G. Fan, T. Popkewitz, Eds. Singapore: Springer Open, vol. 1, р. 31–51, 2020. Online. Available: https://bit.ly/34oeIMz
X. Bonal, «Plus ca change… The World Bank global education policy and the post – Washington consensus», International Studies in Sociology of Education, No 12(1), р. 3–22, 2002. Online. Available: https://bit.ly/3sj48OV
X. Bonal, A. Tarabini, y A. Verger, «La educación en tiempos de globalización: nuevas preguntas para las ciencias de la educación», Globalización y educación. Textos fundamentales; X. Bonal, A. Tarabini, y A. Verger, Eds. 2018, р. 3–41. Online. Available: https://bit.ly/3rumRb1
X. Bonal, А. Tarabini, «Globalización y política educativa: cambios de escala y consecuencias metodológicas», Revista de Educación, № 355, р. 235–255, 2011. Online. Available: https://bit.ly/3gtEZLR
X. Bonal, А. Tarabini, «Globalización y política educativa: los mecanismos como método de studio», Revista de Educación. 2011, р. 235–255. Online. Available: https://bit.ly/3Lc0UVY
X. Bonal, Aina Tarabini-Castellani, y Antoni Verger (Comps.), «Educación en tiempos de globalización: nuevas preguntas para las ciencias de la educación», Globalización y Educación. Textos Fundamentales. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2007, 311 p. Online. Available: https://bit.ly/3rumRb1
M. Bray, «Comparative Education Policy and Globalisation: Evolution, Missions and Roles», International Handbook on Globalisation, Education and Policy Research Global Pedagogies and Policies; J. Zajda, Ed. Dordrecht, The Netherlands: Springer, 2005, р. 35–45.
P. Brown & H. Lauder, «Education, globalisation and economic development», Journal of Education Policy, No 11, р. 1–25. 1996. Online. Available: https://bit.ly/34hDwG7
J. Brunner, Globalización y el futuro de la educación: tendencias, desafíos, estrategias. Chile, Santiago, 2000. Online. Available: https://bit.ly/3oxaTvr
S. Cankaya, Ö. Kutlu & E. Cebeci, «The educational policy of European Union», Procedia ‒ Social and Behavioral Sciences, No 174, р. 886–893, 2015.
M. Cebrián de la Serna, «Análisis, prospectiva y descripción de las nuevas competencias que necesitan las instituciones educativas y los profesores para adaptarse a la sociedad de la información», Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, No 20, р. 73–80, 2003. Online. Available: https://bit.ly/3skWAuU
R. Dale, X. Bonal, A. Tarabini-Castellani, y Verger Antoni (Comps.), «Los efectos de la globalización en la política nacional: un análisis de los mecanismos», Globalización y Educación. Textos Fundamentales. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2007, 311 p. Online. Available: https://bit.ly/3rumRb1
Education Sector Working Paper. World Bank, Washington DC, 1974, 76 p.
M. Fernández Enguita, Educar en tiempos inciertos. Madrid: Morata, 2001, 130 p.
B. Fine, Social capital versus social theory: Political economy and social science at the turn of the millennium. London: Routledge, 2001.
M. Foucault, «Governmentality», The Foucault Effect. Studies in Governmentality; G. Burchell, C. Gordon & P. Miller, Eds. London: Harvester/Whatsheaf, 1991, р. 87–104.
A. Giddens, The consequences of modernity. Cambridge: Polity Press, 1990, 101 p. Online. Available: https://bit.ly/35WEJTF
A. Green, «Education and globalization in Europe and East Asia: convergent and divergent trends», Journal of Education Policy, No 14(1), р. 55–71, 1999. Online. Available: https://bit.ly/34nyEz8
A. Green, «The many faces of lifelong learning: recent education policy trends in Europe», Journal of Education Policy, No 17(6), р. 611–626, 2002.
B. Gros, El ordenador invisible. Barcelona: EDIUOC, 2000, 192 p. Online. Available: https://bit.ly/3sfPBmQ
D. Held, A. McGrew, D. Goldblatt and J. Perraton, «Global Transformations: Politics, Economics and Culture», Politics at the Edge. Political Studies Association Yearbook Series; C. Pierson, S. Tormey, Eds. Palgrave Macmillan, London, 2000, р. 2. Online. Available: https://bit.ly/35OtRXH
D. Held, A. McGrew, D. Goldblatt and J. Perraton, Global Transformations: Politics, Economics and Culture. Cambridge: Polity Press, 1999, 31 p.
D. Held, & A. McGrew, «The great globalization debate: An introduction», The global transformations reader; 2nd ed.; D. Held and A. McGrew, Eds. London: Polity, 2003.
S. P. Heyneman, «Historia y problemas de la creación de una política educativa en el banco mundial 1960–2000», Globalización y educación, textos fundamentales; X. Bonal, A. Tarabini, y A. Verger, Eds. 2018, р. 133–170. Online. Available: https://bit.ly/3rumRb1
P. Q. Hirst and G. F. Thompson, Globalization in Question: The International Economy and the Possibilities of Governance; 2nd edn (1st edn 1996). Cambridge: Polity Press, 1999, 227 p.
D. Holger, «Globalization and the Governance of National Education Systems», Second International Handbook on Globalisation, Education and Policy Research; Joseph Zajda, Ed. Dordrecht, The Netherlands: Published by Springer, 2005, р. 93‒109.
A. P. Jakobi, y K. Martens, La influencia de la OCDE en la política educativa nacional. Globalización y educación. textos fundamentales; X. Bonal, A. Tarabini, y A. Verger, Eds. 2007, р. 198‒218. Online. Available: https://bit.ly/3rumRb1
N. G. Jayal & S. Pai, «Іntroduction», Democratic Governance in India. Challenges of Poverty, Development and Identity; N. G. Jayal & S. Pai, Eds. New Delhi: Sage Publications, 2001, р. 11‒31.
P. Jones, «Globalization and Internationalism: Democratic Prospects for World Education», Comparative Education, No 34(2), р. 143‒155, 1998. Online. Available: https://bit.ly/3B0iis8
P. W. Jones & D. Coleman, The United Nations and education: Multiculturalism, development and globalization. London; New York: RoutledgeFalmer, 2005.
M. Kędzierski, «Polityka edukacyjna prowadzona przez UNESCO jako globalne dobro publiczne», Horyzonty Polityki, No 8(24), р. 53‒58, 2017. Online. Available: https://bit.ly/3HAEdsb
D. Kukla, «Edukacja i rynek pracy w dobie globalizacji», Prace Naukowe im. Jana Długosza w Częstochowie, Seria: Pedagogika, z. XVIII, р. 59‒72, 2009.
Yan Yan. Lam, «Impact of Globalization on Higher Education: An Empirical Study of Education Policy & Planning of Design Education in Hong Kong», International Education Studies, vol. 3, No 4, November, р. 73‒85, 2010. Online. Available: https://bit.ly/3runOA7
E. L. Lucio-Villegas, y P. Aparicio, Eds. Educación, democracia y emancipación. Xátiva: Diálogos, 2004, 224 p.
S. Marginson, «After globalization: Emerging politics of education», Journal of Education Policy, № 14(1), р. 19‒31, 1999. Online. Available: https://bit.ly/3rxKbVt
J. C. Miguel, La globalización como reto educativo en la educación secundaria obligatoria. Madrid, 2010, 576 p. Online. Available: https://bit.ly/3HxN2mT
K. C. M. Moreno, B. G. G. Piñeros, M. L. T. Rivas, Impacto de la Globalización en el Sistema Educativo en Colombia. Online. Available: https://bit.ly/3B2dceV
K. Mundy, «Globalization and educational change: New policy worlds», International Handbook of Educational Policy; N. Bascia, A. Cumming, A. Datnow, K. Eithwood & D. Ivingstone, Eds. The UK: Springer, 2005, р. 3‒17.
R. R. Nelson, E. Phelps, «Investment in humans, technology diffusion and economic growth», American Economic Review, vol. 56, No 2, May, р. 69–75, 1966. Online. Available: https://bit.ly/3rwpp8B
J. Pierre, «Introduction: Understanding Governance», Debating Governance; J. Pierre, Ed. Oxford: Oxford University Press, 2000, р. 1–12.
Aldo Callalli Pimentel, «El impacto de la globalización sobre la realidad educative», Investigación Educativa, vol. 13, No 24, Julio-Diciembre, р. 153–164, 2009. Online. Available: https://bit.ly/3B3i5nT
Proposed Bank/IDA Policies in the Field of Education. World Bank, Washington DC, 1963.
F. Rizvi & B. Lingard, Globalizing education policy. New York: Routledge, 2010, 240 р.
F. Rizvi, «Debating globalization and education after September 11», Comparative Education, № 40(2), р. 157‒171, 2004.
F. A. Rizvi & B. Lingard, «Globalization and the changing nature of the OECDʼs educational work», Education Globalization and Social Change; B. Lingard, H. Lauder, P. Brown, J. Dillabough, A. Halsey, Eds. Oxford University Press, 2006, p. 247‒260.
R. Robertson & H. Khondker, «Discourses of globalization: Preliminary considerations», International Sociology, No 13(1), р. 25–40, 1998.
J. Rosenau, Along the inner and outer borders. Cambridge, 1997, 304 p.
V. Rust, & J. Jacob, «Globalisation and its educational policy shifts», The international handbook of globalisation and education policy research; J. Zajda, Ed. Dordrecht: Springer, 2005, р. 235–252.
A. Senouci, A. Kherrous, The impact of globalization on education. Online. Available: https://bit.ly/3rxgwf2
A. Verger, M. Novelli & H. Altinyelken, «Global education policy and international development: An introductory framework», Global education policy and international development: New agendas, issues and policies; A. Verger, M. Novelli & H. Altinyelken, Eds. London: Bloomsbury Press, 2012.
Antoni Verger, «Whatʼs in a Mechanism? Specifying and Analysing Global Education Policy through Explanatory Research», Education, Globalisation and the State; Xavier Bonal, Eve Coxon, Mario Novelli and Antoni Verger, Ed. New York: Peter Lang Publishing, Inc., 2020, р. 167–183.
L. Weiss, The Myth of the Powerless State. Published by: Cornell University Press, 1998, 240 p.
L. Woessmann, Education policies to make globalization more inclusive. Online. Available: https://bit.ly/34GRDoc
Joseph Zajda, «Globalisation and Its Impact on Education and Policy», Second International Handbook on Globalisation, Education and Policy Research; Joseph Zajda, Ed. Dordrecht, The Netherlands: Published by Springer, 2005, p. 105‒127.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.