Вплив глобалізації на освітню політику (міжнародний контекст)

Лариса Гаєвська, Наталія Побірченко, Наталія Шульга

Анотація


У статті автори звернулися до актуальної теми – впливу глобалізації на освітню політику. З цією метою проаналізували праці різних авторів з багатьох країн світу, зокрема, Австралії, США, Англії, Іспанії, Голландії, Гонконгу, Португалії, Німеччини, Італії, Польщі, Латинської Америки та ін. У цьому контексті розглянуто поняття «глобалізації» під кутом зору об’єднання суперечливих теорій його вживання. Показано різні типи впливу глобалізації на освітню політику. Автори також розкрили невідворотну зміну ролі державної освітньої політики та необхідність її реформування під впливом процесів глобалізації. Окрім того подано характеристику конкретних впливів глобалізації на політику держав в галузі освіти. Особлива увага приділена проявам приватизації та комерціалізації в освіті, посиленню впливу на освітню політику міжнародних організацій (ООН, Світовий банк, Європейський Союз, ОЕСР та ін.), поширення нового способу управління освітою – НСУ тощо. Виходячи з положення, що глобалізація є невідворотним явищем і її впливи є масштабними, автори запропонували своє бачення використання цих впливів з найбільшою користю для розвитку освітньої державної політики в Україні

Ключові слова


глобалізація; освіта; освітня політика; міжнародний контекст

Повний текст:

PDF

Посилання


З. Бауман, Глобалізація. Наслідки для людини і суспільства. Київ, Україна : Видав. дім «Києво-Могилянська академія», 2008, 112 с.

О. Краєвська, «Освітня політика Європейського Союзу: становлення та механізми реалізації», Вісник Львівського ун-ту. Серія: Міжнародні відносини, вип. 28, с. 53‒65, 2011. Електронний ресурс. Доступно: https://bit.ly/3grLHlk

С. Михаць, Т. Гординський, «Вплив глобалізації на зміст освіти ХХI століття як чинника економічного зростання. Глобальні та національні проблеми економіки», вип. 19, с. 18‒21, 2017. Електронний ресурс. Доступно: https://bit.ly/35WCXSv

Л. Б. Чайка-Петегирич, «Особливості розвитку системи освіти в умовах активізації глобалізаційних процесів», Актуальні проблеми міжнародних відносин, вип. 110, ч. ІІ, с. 60‒61, 2012.

Al’Abri Khalaf, «The Impact of Globalization on Education Policy of Developing Countries: Oman as an Example», Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), vol. 2, issue 4, р. 491‒502, December 2011. Online. Available: https://bit.ly/3usoPut

M. Albrow, The Global Age: State and Society Beyond Modernity. Cambridge: Polity Press, 1996, 256 p.

F. Antunes, «Globalisation and Europeification of Education Policies: routes, processes and metamorphoses», European Educational Research Journal, vol. 5, № 1, р. 38‒55, 2006. Online. Available: https://bit.ly/3rwveTj

M. Area Moreira, Una escuela del siglo XIX en el siglo XXI? Redefiniendo las metas, formas y políticas de la educación en la era digital. 2002. Online. Available: https://bit.ly/3sfOxzm

S. Bakhtiari & H. Shajar, «Globalization And Education: Challenges And Opportunities», International Business & Economics Research Journal (IBER), vol. 5, № 5(2), 2006. Online. Available: https://bit.ly/3GyRQXN

A. Bell, «Lesli Education Policy: Development and Enactment – The Case of Human Capital», Handbook of Education Policy Studies. Values, Governance, Globalization, and Methodology; G. Fan, T. Popkewitz, Eds. Singapore: Springer Open, vol. 1, р. 31–51, 2020. Online. Available: https://bit.ly/34oeIMz

X. Bonal, «Plus ca change… The World Bank global education policy and the post – Washington consensus», International Studies in Sociology of Education, No 12(1), р. 3–22, 2002. Online. Available: https://bit.ly/3sj48OV

X. Bonal, A. Tarabini, y A. Verger, «La educación en tiempos de globalización: nuevas preguntas para las ciencias de la educación», Globalización y educación. Textos fundamentales; X. Bonal, A. Tarabini, y A. Verger, Eds. 2018, р. 3–41. Online. Available: https://bit.ly/3rumRb1

X. Bonal, А. Tarabini, «Globalización y política educativa: cambios de escala y consecuencias metodológicas», Revista de Educación, № 355, р. 235–255, 2011. Online. Available: https://bit.ly/3gtEZLR

X. Bonal, А. Tarabini, «Globalización y política educativa: los mecanismos como método de studio», Revista de Educación. 2011, р. 235–255. Online. Available: https://bit.ly/3Lc0UVY

X. Bonal, Aina Tarabini-Castellani, y Antoni Verger (Comps.), «Educación en tiempos de globalización: nuevas preguntas para las ciencias de la educación», Globalización y Educación. Textos Fundamentales. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2007, 311 p. Online. Available: https://bit.ly/3rumRb1

M. Bray, «Comparative Education Policy and Globalisation: Evolution, Missions and Roles», International Handbook on Globalisation, Education and Policy Research Global Pedagogies and Policies; J. Zajda, Ed. Dordrecht, The Netherlands: Springer, 2005, р. 35–45.

P. Brown & H. Lauder, «Education, globalisation and economic development», Journal of Education Policy, No 11, р. 1–25. 1996. Online. Available: https://bit.ly/34hDwG7

J. Brunner, Globalización y el futuro de la educación: tendencias, desafíos, estrategias. Chile, Santiago, 2000. Online. Available: https://bit.ly/3oxaTvr

S. Cankaya, Ö. Kutlu & E. Cebeci, «The educational policy of European Union», Procedia ‒ Social and Behavioral Sciences, No 174, р. 886–893, 2015.

M. Cebrián de la Serna, «Análisis, prospectiva y descripción de las nuevas competencias que necesitan las instituciones educativas y los profesores para adaptarse a la sociedad de la información», Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, No 20, р. 73–80, 2003. Online. Available: https://bit.ly/3skWAuU

R. Dale, X. Bonal, A. Tarabini-Castellani, y Verger Antoni (Comps.), «Los efectos de la globalización en la política nacional: un análisis de los mecanismos», Globalización y Educación. Textos Fundamentales. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2007, 311 p. Online. Available: https://bit.ly/3rumRb1

Education Sector Working Paper. World Bank, Washington DC, 1974, 76 p.

M. Fernández Enguita, Educar en tiempos inciertos. Madrid: Morata, 2001, 130 p.

B. Fine, Social capital versus social theory: Political economy and social science at the turn of the millennium. London: Routledge, 2001.

M. Foucault, «Governmentality», The Foucault Effect. Studies in Governmentality; G. Burchell, C. Gordon & P. Miller, Eds. London: Harvester/Whatsheaf, 1991, р. 87–104.

A. Giddens, The consequences of modernity. Cambridge: Polity Press, 1990, 101 p. Online. Available: https://bit.ly/35WEJTF

A. Green, «Education and globalization in Europe and East Asia: convergent and divergent trends», Journal of Education Policy, No 14(1), р. 55–71, 1999. Online. Available: https://bit.ly/34nyEz8

A. Green, «The many faces of lifelong learning: recent education policy trends in Europe», Journal of Education Policy, No 17(6), р. 611–626, 2002.

B. Gros, El ordenador invisible. Barcelona: EDIUOC, 2000, 192 p. Online. Available: https://bit.ly/3sfPBmQ

D. Held, A. McGrew, D. Goldblatt and J. Perraton, «Global Transformations: Politics, Economics and Culture», Politics at the Edge. Political Studies Association Yearbook Series; C. Pierson, S. Tormey, Eds. Palgrave Macmillan, London, 2000, р. 2. Online. Available: https://bit.ly/35OtRXH

D. Held, A. McGrew, D. Goldblatt and J. Perraton, Global Transformations: Politics, Economics and Culture. Cambridge: Polity Press, 1999, 31 p.

D. Held, & A. McGrew, «The great globalization debate: An introduction», The global transformations reader; 2nd ed.; D. Held and A. McGrew, Eds. London: Polity, 2003.

S. P. Heyneman, «Historia y problemas de la creación de una política educativa en el banco mundial 1960–2000», Globalización y educación, textos fundamentales; X. Bonal, A. Tarabini, y A. Verger, Eds. 2018, р. 133–170. Online. Available: https://bit.ly/3rumRb1

P. Q. Hirst and G. F. Thompson, Globalization in Question: The International Economy and the Possibilities of Governance; 2nd edn (1st edn 1996). Cambridge: Polity Press, 1999, 227 p.

D. Holger, «Globalization and the Governance of National Education Systems», Second International Handbook on Globalisation, Education and Policy Research; Joseph Zajda, Ed. Dordrecht, The Netherlands: Published by Springer, 2005, р. 93‒109.

A. P. Jakobi, y K. Martens, La influencia de la OCDE en la política educativa nacional. Globalización y educación. textos fundamentales; X. Bonal, A. Tarabini, y A. Verger, Eds. 2007, р. 198‒218. Online. Available: https://bit.ly/3rumRb1

N. G. Jayal & S. Pai, «Іntroduction», Democratic Governance in India. Challenges of Poverty, Development and Identity; N. G. Jayal & S. Pai, Eds. New Delhi: Sage Publications, 2001, р. 11‒31.

P. Jones, «Globalization and Internationalism: Democratic Prospects for World Education», Comparative Education, No 34(2), р. 143‒155, 1998. Online. Available: https://bit.ly/3B0iis8

P. W. Jones & D. Coleman, The United Nations and education: Multiculturalism, development and globalization. London; New York: RoutledgeFalmer, 2005.

M. Kędzierski, «Polityka edukacyjna prowadzona przez UNESCO jako globalne dobro publiczne», Horyzonty Polityki, No 8(24), р. 53‒58, 2017. Online. Available: https://bit.ly/3HAEdsb

D. Kukla, «Edukacja i rynek pracy w dobie globalizacji», Prace Naukowe im. Jana Długosza w Częstochowie, Seria: Pedagogika, z. XVIII, р. 59‒72, 2009.

Yan Yan. Lam, «Impact of Globalization on Higher Education: An Empirical Study of Education Policy & Planning of Design Education in Hong Kong», International Education Studies, vol. 3, No 4, November, р. 73‒85, 2010. Online. Available: https://bit.ly/3runOA7

E. L. Lucio-Villegas, y P. Aparicio, Eds. Educación, democracia y emancipación. Xátiva: Diálogos, 2004, 224 p.

S. Marginson, «After globalization: Emerging politics of education», Journal of Education Policy, № 14(1), р. 19‒31, 1999. Online. Available: https://bit.ly/3rxKbVt

J. C. Miguel, La globalización como reto educativo en la educación secundaria obligatoria. Madrid, 2010, 576 p. Online. Available: https://bit.ly/3HxN2mT

K. C. M. Moreno, B. G. G. Piñeros, M. L. T. Rivas, Impacto de la Globalización en el Sistema Educativo en Colombia. Online. Available: https://bit.ly/3B2dceV

K. Mundy, «Globalization and educational change: New policy worlds», International Handbook of Educational Policy; N. Bascia, A. Cumming, A. Datnow, K. Eithwood & D. Ivingstone, Eds. The UK: Springer, 2005, р. 3‒17.

R. R. Nelson, E. Phelps, «Investment in humans, technology diffusion and economic growth», American Economic Review, vol. 56, No 2, May, р. 69–75, 1966. Online. Available: https://bit.ly/3rwpp8B

J. Pierre, «Introduction: Understanding Governance», Debating Governance; J. Pierre, Ed. Oxford: Oxford University Press, 2000, р. 1–12.

Aldo Callalli Pimentel, «El impacto de la globalización sobre la realidad educative», Investigación Educativa, vol. 13, No 24, Julio-Diciembre, р. 153–164, 2009. Online. Available: https://bit.ly/3B3i5nT

Proposed Bank/IDA Policies in the Field of Education. World Bank, Washington DC, 1963.

F. Rizvi & B. Lingard, Globalizing education policy. New York: Routledge, 2010, 240 р.

F. Rizvi, «Debating globalization and education after September 11», Comparative Education, № 40(2), р. 157‒171, 2004.

F. A. Rizvi & B. Lingard, «Globalization and the changing nature of the OECDʼs educational work», Education Globalization and Social Change; B. Lingard, H. Lauder, P. Brown, J. Dillabough, A. Halsey, Eds. Oxford University Press, 2006, p. 247‒260.

R. Robertson & H. Khondker, «Discourses of globalization: Preliminary considerations», International Sociology, No 13(1), р. 25–40, 1998.

J. Rosenau, Along the inner and outer borders. Cambridge, 1997, 304 p.

V. Rust, & J. Jacob, «Globalisation and its educational policy shifts», The international handbook of globalisation and education policy research; J. Zajda, Ed. Dordrecht: Springer, 2005, р. 235–252.

A. Senouci, A. Kherrous, The impact of globalization on education. Online. Available: https://bit.ly/3rxgwf2

A. Verger, M. Novelli & H. Altinyelken, «Global education policy and international development: An introductory framework», Global education policy and international development: New agendas, issues and policies; A. Verger, M. Novelli & H. Altinyelken, Eds. London: Bloomsbury Press, 2012.

Antoni Verger, «Whatʼs in a Mechanism? Specifying and Analysing Global Education Policy through Explanatory Research», Education, Globalisation and the State; Xavier Bonal, Eve Coxon, Mario Novelli and Antoni Verger, Ed. New York: Peter Lang Publishing, Inc., 2020, р. 167–183.

L. Weiss, The Myth of the Powerless State. Published by: Cornell University Press, 1998, 240 p.

L. Woessmann, Education policies to make globalization more inclusive. Online. Available: https://bit.ly/34GRDoc

Joseph Zajda, «Globalisation and Its Impact on Education and Policy», Second International Handbook on Globalisation, Education and Policy Research; Joseph Zajda, Ed. Dordrecht, The Netherlands: Published by Springer, 2005, p. 105‒127.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.