Життєстійкість підлітків з різним типом акцентуації

Наталя Меленчук, Ірина Глотова

Анотація


У статті представлені результати теоретико-емпіричного дослідження, спрямованого на вивчення особливостей життєстійкості старших підлітків. В якості чинника, що впливає на особливості прояву життєстійкості у старших підлітків було обрано тип акцентуації характеру. Життєстійкість в цій роботі розглядається як властивість особистості, що характеризує міру здатності особистості витримувати стресові ситуації, зберігаючи при цьому внутрішню збалансованість і не знижуючи успішності діяльності. Для діагностики типу акцентуації характеру використовувався Тест-опитувальник Х. Шмішека. Вивчення проявів життєстійкості було здійснено за допомогою «Тест життєстійкості» Д. Леонтьєва, О. Расказової. Наведено результати кореляційного аналізу між показниками життєстійкості і типом акцентуації характеру. Виявлена наявність переважно від’ємних значимих кореляційних зв’язків між більшістю показників життєстійкості і такими типами акцентуації характеру, як: застрягання, педантичність, неврівноваженість, тривожність, гіпертимність, дистимність, циклотимічність, екзальтованість. Розглянуто та проаналізовано профілі показників життєстійкості у групах осіб з різним типом акцентуацій характеру. Встановлено, що між особливостями прояву життєстійкості та акцентуаціями характеру у підлітків існує певне співвідношення, що виявляється у специфічному поєднанні показників життєстійкості і рівнях, яких вони досягають. Показано, що осіб з циклотимічним та екзальтовано-емотивним типами акцентуації характеризує розгубленість у житті, відсутність особистісно значущих цілей і смислу життя, відчуття безпорадності, відсутність контролю та впливу на результати подій свого життя. Осіб з гіпертимним типом і гіпертимно-емотивним типом акцентуації відрізняє прагматичне ставлення до всіх аспектів життєдіяльності. Ці особи відкриті до всього нового, впевнені в тому, що все, що з ними відбувається, сприяє їх розвитку за рахунок отриманих знань, а також позитивного і негативного досвіду

Ключові слова


життєстійкість; залученість; контроль; прийняття ризику; акцентуації характеру; кількісний аналіз; якісний аналіз

Повний текст:

PDF

Посилання


Л. А. Александрова, «К концепции жизнестойкости в психологии», Сибирская психология сегодня, М. М. Горбатовой, А. В. Серого, М. С. Яницкого, Ред. Кемерово: Кузбассвузиздат, вып. 2, с. 82–90, 2004.

О. Ð?. Ефимова, С. Ð’. Ð?гдырова, и Ð. Ð. Ощепков, «ВзаимоÑвÑзь ценноÑтных ориентаций и жизнеÑтойкоÑти личноÑти у нормативных и девиантных подроÑтков», ВеÑтник ЛГУ им. Ð. С. Пушкина, â„– 1, Ñ. 61–71, 2011.

Ðœ. Ð. Ð?ванова, «Жизненные Ñценарии и жизнеÑтойкоÑÑ‚ÑŒ подроÑтков», Фундаментальные иÑÑледованиÑ, â„– 10/4, Ñ. 875–878, 2013.

Т. Ð’. Конюхова, и Е. Т. Конюхова, «ЖизнеÑтойкоÑÑ‚ÑŒ личноÑти как оÑобый паттерн уÑтановок оÑÐ²Ð¾ÐµÐ½Ð¸Ñ Ñоциокультурного проÑтранÑтва», Ð?звеÑÑ‚Ð¸Ñ Ð¢Ð¾Ð¼Ñкого политехничеÑкого универÑитета, Ñ‚. 322, â„– 6, Ñ. 110–114, 2013.

Ð. Леонгард, Ðкцентуированные личноÑти. РоÑтов-на-Дону, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во ЛРÐЦ «ФеникÑ», 2000.

Д. Ð. Леонтьев, и Е. Ð?. РаÑÑказова, ТеÑÑ‚ жизнеÑтойкоÑти. МоÑква, РоÑÑиÑ: СмыÑл, 2006.

Д. Ð. Леонтьев, и Е. Ð?. РаÑÑказова, ЖизнеÑтойкоÑÑ‚ÑŒ как ÑоÑтавлÑÑŽÑ‰Ð°Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñтного потенциала. ЛичноÑтный потенциал: Ñтруктура и диагноÑтика. МоÑква, РоÑÑиÑ: СмыÑл, 2011.

А. Е. Личко, Психопатии и акцентуации характера у подростков. Ю. Б. Гиппенрейтер, В. Я. Романова, Ред. Санкт-Петербург, Россия: Речь, 2009.

С. Мадди, Теории личности: сравнительный анализ. Санкт-Петербург, Россия: Речь, 2002.

Т. Ð’. Ðаливайко, «Ð?ÑÑледование жизнеÑтойкоÑти и ее ÑвÑзей Ñо ÑвойÑтвами личноÑти», диÑ. канд. наук. ЧелÑбинÑк, 2006.

Ðœ. Ð. Одинцова, ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¶Ð¸Ð·Ð½ÐµÑтойкоÑти. МоÑква, РоÑÑиÑ: ФЛÐ?ÐТÐ: Ðаука, 2015.

А. А. Реан, Психология и психодиагностика личности. Теория, методы исследования, практикум. Санкт-Петербург, Россия: Прйм-ЕВРОЗНАК, 2006.

О. П. Cанникова, Ð¤ÐµÐ½Ð¾Ð¼ÐµÐ½Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñти. ОдеÑÑа, Украина: СМÐ?Л, 2003.

М. Селигман, Новая позитивная психология: Научный взгляд на счастье и смысл жизни. Москва, Россия: София, 2006.

А. Н. Фоминова, Жизнестойкость личности. Москва, Россия: МПГУ, 2012.

Д. Ð. Циринг, «Ð?ÑÑледование жизнеÑтойкоÑти у беÑпомощных и ÑамоÑтоÑтельных подроÑтков», ВеÑтник ТомÑкого гоÑударÑтвенного ун-та, â„– 323, Ñ. 336–342, 2009.

О. Andronnikova, «On the Relationship Between Uncertainty Tolerance and Hardiness in Adolescents», Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 14 (3), p. 320–326, 2021.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.