Удосконалення механізмів публічного управління наданням реабілітаційних послуг у сфері охорони здоров’я в умовах медичної реформи

Ніна Діденко

Анотація


У статті розглянуто питання удосконалення механізмів публічного управління наданням реабілітаційних послуг у сфері охорони здоров’я в умовах медичної реформи. Визначено, що в процесі реформування національної системи охорони здоров’я одним з перспективних напрямів є удосконалення надання реабілітаційних послуг, що має важливе значення для розвитку людського потенціалу, повернення на ринок праці осіб із тимчасовою частковою непрацездатністю, підвищення якості життя, скорочення витрат на утримання хворих в стаціонарах, створення нової моделі медико-соціальної експертизи тощо. Для ефективності такої діяльності потрібні відповідні правові, організаційні та економічні засади та вирішення низки проблем, які наявні в Україні. Проаналізовано цільові групи, які потребують реабілітаційних послуг у сфері охорони здоров’я, та порядок формування мультидисциплінарних реабілітаційних команд (МДРК). Визначено, що алгоритм діяльності МДРК дає можливість організувати реабілітаційну допомогу за єдиними принципами, на засадах доказової реабілітації, із залученням повного складу фахівців. Доведено, що такі заходи відповідають ініціативі Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) «Реабілітація–2030» (2017), яка закликала всі заінтересовані сторони до злагоджених і скоординованих глобальних дій зі збільшення масштабів реабілітації та визначила десять пріоритетних напрямків дій щодо зміцнення систем охорони здоров’я в частині надання послуг з реабілітації. Розглянуто окремі аспекти впровадження Протоколу надання реабілітаційної допомоги пацієнтам з коронавірусною хворобою (COVID-19) та реконвалесцентам. Визначено, що Протокол ґрунтується на міжнародних документах з реабілітаційної допомоги при коронавірусній інфекції та адаптований до практичного використання в умовах України. Подальша реалізація Протоколу залежить від рішення Національної служби здоров’я України стосовно включення такої послуги до нового пакету медичних послуг із реабілітації. Проаналізовано проблеми фінансування реабілітаційних послуг, доведено, що в процесі впровадження МКФ необхідно узгоджувати, крім питань фінансування, інтеграцію даних МКФ до Реєстрів електронної системи охорони здоров’я для подальшого використання фахівцями з реабілітації, працівниками системи МСЕ, працівниками сфери соціального захисту та інклюзивної освіти, представниками міністерств та відомств, що реалізують політику держави у сфері реабілітації. Однією з основних змін підходу до медичної реабілітації є забезпечення обміну даних між Е-Health, Е-Social, ЄІАС «Діти» (Мінсоцполітики), АС «ІРЦ» (МОН) та реєстром ветеранів, що мінімізує корупційні ризики зі встановлення статусу інвалідності та при супроводі людини з інвалідністю

Ключові слова


механізми публічного управління наданням реабілітаційних послуг у сфері охорони здоров’я; медична реформа; Міжнародна класифікація функціонування; обмеження життєдіяльності та здоров'я (МКФ); мультидисциплінарна реабілітаційна команда; фізична та реабіліт

Повний текст:

PDF

Посилання


1 І. А. Берлінець, «Аналіз сучасного стану надання медико-реабілітаційної допомоги і послуг в Україні: державно-управлінський аспект», Аспекти публічного управління, Т. 8, № 1, с. 43–50, 2020.

2 «Біла книга з фізичної та реабілітаційної медицини в Європі», Український журнал фізичної та реабілітаційної медицини, № 2(02), 2018. [Електронний ресурс].

Доступно: https://nuozu.edu.ua/n/p/3794-bila-knyha-z-fizychnoi-ta-reabilitatsiinoi-medytsyny-v-yevropi

3 Кабінет Міністрів ухвалив рішення, що дає можливість запровадити сучасну мультидисциплінарну реабілітаційну допомогу, Урядовий портал: gov.ua. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/news/kabinet-ministriv-uhvaliv-rishennya-shcho-daye-mozhlivist-zaprovaditi-suchasnu-multidisciplinarnu-reabilitacijnu-dopomogu

4 Л. Криничко, О. Мотайло, «Нові підходи до фінансування системи охорони здоров’я», Аспекти публічного управління, Т. 9, № 2, с. 86–100, 2021.

5 Б. Мойса, Пропозиції до політики щодо реабілітації осіб з порушеннями здоров’я. Policy Paper, Верес. 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://parlament.org.ua/wp-content/uploads/2017/09/Propozicii_Politiki_reabilitacii_zdoroviya-1.pdf

6 Пакети медичних послуг: зміст та підхід до контрактування закладів охорони здоров’я, Національна служба здоров’я України. gov.ua. 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nszu.gov.ua/ogoloshennya-pro-ukladennya-dogovoriv/paketi-medichnih-poslug

7 Верховна Рада України. (2020, Груд. 03). Закон № 1053-IX «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1053-20#Text

8 Проект Місії USAID «Зміцнення реабілітаційних послуг у системах охорони здоров’я», UCP Wheels for Humanity, USAID. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.usaid.gov/%20node/71471

9 Міністерство охорони здоров’я України. (2021, Квіт. 20). Наказ № 771 «Протокол надання реабілітаційної допомоги пацієнтам з коронавірусною хворобою (COVID-19) та реконвалесценткам». [Електронний ресурс]. Доступно: https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-20042021--771-pro-zatverdzhennja-protokolu-nadannja-reabilitacijnoi-dopomogi-pacientam-z-koronavirusnoju-hvoroboju--covid-19-ta-rekonvalescentam

10 Реабілітація жертв конфлікту. Чи пропонує держава щось, крім встановлення інвалідності та милиць? / Б. Мойса; О. Павліченка, О. Мартиненка, Ред.; Укр. Гельсін. спілка з прав людини. Київ, Україна, 2018, 64 с.

11 Rehabilitation 2030: A Call for Action / World Health Organization, February 6–7, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.who.int/disabilities/care/Rehab2030MeetingReport_plain_text_version.pdf

12 Rehabilitation in health systems: guide for action, World Health Organization, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/325607/9789241515986-eng.pdf?ua=1


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.