Особистісні чинники професійної мотивації студентів з інвалідністю

Альона Курбатова

Анотація


У статті здійснено теоретико-методологічне обґрунтування та практичну розробку психологічних засад професійної мотивації студентів з інвалідністю. Розкрито психологічні особливості професійної мотивації студентів з інвалідністю, роль ціннісно-смислової регуляції професійного самовизначення особистості, психологічні чинники вибору професії та їх вплив на подальше професійне становлення. Встановлено, що професійна мотивація студентів з інвалідністю, зумовлена внутрішніми мотивами, пов’язана з їх смисложиттєвими орієнтаціями, з уявленнями про себе як про сильну особистість, яка володіє достатньою свободою вибору, щоб побудувати своє життя у відповідності зі своїми цілями. Визначено теоретичні передумови вивчення професійної мотивації студентів з інвалідністю як чинника професійного самовизначення особистості. Професійне самовизначення визначено як цілісний, інтегративний процес, у якому реалізуються професійні цінності людини, конкретизуються аспекти її життєвого, особистісного, соціального самовизначення, усвідомлюються смисли професійної діяльності; в ході цього процесу відбувається ціннісне осмислення вибору власного життєвого шляху та прийняття на себе відповідальності за реалізацію цього вибору. Обґрунтовано теоретико-методологічні основи дослідження професійної мотивації студентів з інвалідністю. Розроблено модель внутрішньоособистісної детермінації професійної мотивації студентів з інвалідністю в континуумі професійного самовизначення особистості, структурними компонентами якої є ціннісно-смислові утворення особистості, цілі професійної діяльності, особистісні якості, оцінка своїх можливостей, мотиви вибору професії, мотиви навчання, потреби професійної самореалізації. Встановлено, що студенти з інвалідністю у виборі професії орієнтовані переважно на суспільні цілі, загальнолюдські потреби, моральні, духовні цінності; переважаючими мотивами вибору професії є соціальні, моральні, пізнавальні, утилітарні, мотиви престижу та мотиви, пов’язані зі змістом праці; внутрішня мотивація навчання у студентів з інвалідністю пов’язана із наявністю та рефлексією цілей у майбутньому, які надають життю осмисленості, спрямованості і часової перспективи. Встановлено, що чинниками внутрішньої мотивації навчання студентів з інвалідністю є мотиваційна спрямованість на самореалізацію особистості, осмисленість життєвих цілей і перспектив, внутрішнього локусу контролю, особистісної автономії, що полягає у здатності до самовизначення своїх позицій та здатності самостійно визначати і регулювати власне життя. Розроблено та апробовано комплексну програму психологічного супроводу професійного становлення студентів з інвалідністю у ЗВО, зокрема тренінгова програма рефлексії професійної мотивації студентів з інвалідністю спрямована на цілеспрямовану особистісну рефлексію, розвинуте позитивне самоставлення, усвідомлення власних цілей, смислів, актуалізацію потреби в професійно-особистісній самореалізації, формування нових ефективних професійних навичок та компетентності

Ключові слова


професійне самовизначення; ціннісно-смислова сфера; система особистісних смислів; професійні плани; само реабілітація; самокорекція; самокомпенсація

Повний текст:

PDF

Посилання


Е. В. Аржаных, В. В. Мойсов, «Профессиональные ориентации учащихся с инвалидностью», Высшее образование в России, № 6, с. 110–115, 2013.

Ð’. Г. ÐÑеев, О двуÑтороннем характере мотивационно-ÑмыÑловых образований личноÑти. ПÑихологичеÑкие, филоÑофÑкие и религиозные аÑпекты ÑмыÑла жизни. МоÑква, РоÑÑиÑ: СмыÑл: ПÐ? РÐО, Ñ. 32–41, 2001.

О. М. Кокун, «Психологічні особливості та передумови професійного вибору особистості на етапі оптації», Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України, № 37, с. 198–208, 2009.

О. М. Кокун, Психологія професійного становлення сучасного фахівця: монографія. Київ, Україна: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2012, 200 с.

Н. Л. Коломінський, Психологія педагогічного менеджменту: навч. посіб. для студ. навч. закладів, керівників установ освіти, психологів, педагогів. Київ, Україна: МАУП; Укр. ін-т підвищ. каліф. керів. кадрів освіти, 1996, 194 с.

Л. З. Сердюк, І. В. Данилюк, В. В. Турбан, О. І. Пенькова, Н. Д. Володарська [та ін.]; Л. З. Сердюк, Ред., Психологічні технології самодетермінації розвитку особистості: монографія. Київ, Україна: Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, 2018, 192 с.

Л. З. Сердюк, «Особистісний модус самореалізації майбутніх фахівців», Вісник післядипломної освіти: зб. наук праць, Віп. 10(23), с. 239–248, 2014.

Л. З. Сердюк, О. І. Купрєєва, «Особистісний ресурс життєстійкості студентів із соматичними захворюваннями», Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, Вип. IX, с. 311–317, 2015.

Л. З. Сердюк, «Діагностика спрямованості мотивації учіння студентів у ВНЗ», Психологічні науки: зб. наук. праць, № (2)12, с. 165‒168, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/files/32_11.pdf

П. М. Таланчук, К. О. Кольченко, Г. Ф. Нікуліна, Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі. Київ, Україна: Соцінформ, 2004, 484 с.

Т. М. Титаренко, Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. Київ, Україна: Либідь, 2003, 376 с.

Л. Тищенко, «Особливості інклюзивної освіти студентів з обмеженими фізичними можливостями як чинник соціалізації особистості», Вісник Київського нац. ун-ту імені Тараса Шевченка, № 6, с. 71–74, 2012.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.