Гендерний аспект особистісного становлення фахівця із соціальної роботи

Валентина Балахтар

Анотація


У статті висвітлено результати емпіричного дослідження гендерних особливостей особистісного становлення фахівців із соціальної роботи на різних стадіях їх професійного становлення. Розкрито сутність гендерного аспекту особистісного становлення фахівця з соціальної роботи. Наведено результати емпіричного дослідження гендерного аспекту становлення фахівців з соціальної роботи у ціннісно-мотиваційній, когнітивно-афективній та конативно-рефлексивній сферах. Виявлено гендерні відмінності щодо ціннісних орієнтацій досліджуваних фахівців (для чоловіків більш значущими є орієнтація «соціальну активність», «цінності професійної взаємодії», «продуктивність», «креативність», для жінок – цінність вміння логічно мислити, приймати обдумані раціональні рішення, повага оточуючих, авторитет в колективі, уміння зрозуміти і поважати чужу точку зору, толерантність, самостійність і незалежність у судженнях, високі вимоги до життя і високі домагання тощо) на різних стадіях професійного становлення. Виявлено статистично значущі гендерні відмінності щодо прагнення до максимальної реалізації потенціалу у професійній діяльності; мотивації професійної діяльності; базових переконань щодо власної цінності, здатності управління подіями та везіння фахівців з соціальної роботи; контрольованості та справедливості подій; креативного потенціалу; позитивного самоставлення; психологічного благополуччя; емпатії; самооцінки; комунікативної інтолерантності; рефлексивності; самоефективності. Отримані результати свідчать про актуальну потребу втілення у життя принципу гендерної рівності, створення рівних соціальних умов для розвитку особистості незалежно від статі. Важливим є стирання диференціації між соціальними ролями чоловіка і жінки, нівелювання ієрархічності у статевих стосунках, визнання цінності саме особистості (незалежно від статі)

Ключові слова


фахівець з соціальної роботи; стадії становлення особистості; гендер; принцип гендерної рівності; гендерні відмінності

Повний текст:

PDF

Посилання


В. В. Балахтар, «Психологія становлення особистості фахівця з соціальної роботи», дис. д-ра наук; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2019.

С. М. Гришак, Особливості формування сучасних егалітарних поглядів у майбутніх спеціалістів соціальної сфери в процесі підготовки до реалізації ідеї гендерної рівності у професійній діяльності. Репозитарій Dspace. 2017 [Електронний ресурс]. Доступно: http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/4754

В. П. Кравець, Гендерна педагогіка. Тернопіль. 2003, 416 c.

І. С. Мунтян, «Гендерний підхід у професійній підготовці студентів вищих педагогічних закладів», дис. канд. наук: 13.00.04. Одеса, 2004, 19 с.

Т. М. Краснопольська, «Гендерна асиметрія в сучасній українській державі», Актуальні проблеми політики, Вип. 40, с. 554–562, 2010.

В. Г. Алексеева, «Ценностные ориентации как фактор жизнедеятельности и развития личности», Психологический журнал, Т. 5, № 5, с. 63–70, 1984.

Е. Ð?. ХолоÑтова, Ð¡Ð¾Ñ†Ð¸Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ñ€Ð°Ð±Ð¾Ñ‚Ð°. 3-е изд. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд.-торг. ÐºÐ¾Ñ€Ð¿Ð¾Ñ€Ð°Ñ†Ð¸Ñ Â«Ð”Ð°ÑˆÐºÐ¾Ð² и К», 2006, 666 Ñ.

О. М. Степанов, Психологічна енциклопедія. Київ, Україна: Академвидав, 2006, 424 с.

В. В. Балахтар, Соціально-психологічна специфіка професійної діяльності фахівця з соціальної роботи. Advances of science: Proceedings of articles the international scientific conference / L. N. Katjuhin, I. A. Salov, I. S. Danilova, N. S. Burina (Eds.). Czech Republic, Karlovy Vary: Skleněný Můstek – Ukraine. Kyiv: MCNIP, 2018, р 730–740.

В. В. Балахтар, Соціально-психологічні особливості комунікативної толерантності фахівців з соціальної роботи на різних стадіях професійного становлення. Організаційна психологія. Економічна психологія: наук. журн. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України та УАОППП, С. Д. Максименко, Л. М. Карамушка, Ред. Київ, № 3(14), с. 7–14, 2018.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.