Роль державної освітньої політики у розвитку людського капіталу: міжнародний погляд

Лариса Гаєвська, Наталія Побірченко, Наталія Шульга

Анотація


У статті автори звернулися до актуальної теми впливу державної освітньої політики на розвиток людського капіталу, яка розкривається в контексті поглядів зарубіжних дослідників. Зокрема, встановлено, що американські дослідники підкреслювали великий вплив освіти на розвиток людського капіталу, визначивши освіту вирішальним фактором забезпечення продуктивності робочої сили. Подальші дослідження авторів, які підтримували, і які критикували цю теорію, вдосконалювали і розширювали її, виокремивши і такий її аспект, як вплив державної освітньої політики на розвиток людського капіталу. Автори аналізують забезпечення рівноваги між економічним раціоналізмом і моральними цінностями в розвитку людського капіталу; створення умов для творчості і креативності в діяльності освітніх закладів. Розкрито значення інвестицій як важливої форми впливу на розвиток людського капіталу. На основі здійсненого аналізу акцентовано увагу на тому, що зарубіжні автори наголошують на доцільності формувати таку державну освітню політику, яка б створювала умови для творчості і креативності в діяльності закладів освіти, що позитивно сприяє формуванню і розвитку високоосвічених людей, здатних ефективно діяти у постійно змінюваному світі та адекватно відповідати на непередбачені виклики науково-технічного прогресу. Наголошується, що більшість зарубіжних дослідників уважають, що інвестиції в людський капітал у вигляді фінансування як формальної, так і неформальної освіти, а також професійної підготовки є актуальною проблемою при формуванні та реалізації державної освітньої політики, де головними критеріями повинні бути економічність (витрати мають бути мінімальними, але ефективними); продуктивність (забезпечення співвідношення обсягів освітніх послуг з величиною затрат); результативність (відповідність затрат на освіту і досягнутими конкретними цілями)

Ключові слова


освіта; державна освітня політика; людський капітал; людські ресурси; інвестиції; інноваційний потенціал

Повний текст:

PDF

Посилання


1 О. Брацлавська, «Освіта як структуроутворювальний елемент людського капіталу США», Журнал європейської економіки, Т. 9, № 3, с. 261‒269, 2010. Електронний ресурс.

Доступно: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/20914

2 «Витрати на освіту», Research & Branding Group. 2 березня, 2012 р. Електронний ресурс. Доступно: http://rb.com.ua/ukr/marketing/tendency/8324/

3 О. А. Грішнова, «Людський, інтелектуальний і соціальний капітал України: сутність, взаємозв’язок, оцінка, напрями розвитку», Соціально-трудові відносини: теорія та практика, № 1, с. 34, 2014. Електронний ресурс.

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stvttp_2014_1_5

4 А. М. Загорій, «Освіта як фактор формування людського капіталу», Економічний вісник Донбасу, № 2, с. 40–43, 2010. Електронний ресурс. Доступно: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/handle/123456789/23927

5 Л. М. Зарецька, О. А. Кулініч, «Роль освіти в економічному розвитку», Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг, Вип. 2, с. 197–207, 2014. Електронний ресурс. Доступно: http://elib.hduht.edu.ua/bitstream/123456789/851/1/22.pdf

6 Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки: парламентські слухання (10 квіт. 2019 р.). Центр міжнародних проектів «Євроосвіта». Київ. Електронний ресурс. Доступно: http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=6016

7 А. Ю. Іщенко, Глобальні тенденції і проблеми розвитку освіти: наслідки для України. Аналітична записка. Національний інститут стратегічних досліджень. Електронний ресурс. Доступно: http://www.niss.gov.ua/articles/1537/

8 І. С. Каленюк, «Економічна природа та особливості розвитку освітнього потенціалу України», автореф. дис. д-ра наук: 08.01.01. Київ, 2002. 27 с.

9 С. Ф. Клепко, «Економіка освіти з точки зору філософії освіти. Економіка освіти і освітня діяльність», на Всеукр. семінару (8 груд. 2006 р.). Полтава: ПОІППО, 2006, с. 28–37.

10 Ю. В. Кузьменко, «Вплив процесу модернізації освіти України на розвиток людського капіталу», Вісник Чернігівського нац. пед. ун-ту. Педагогічні науки, Вип. 108.1, 2013. Електронний ресурс. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_1_108_22

11 Л. М. Лавриненко, «Освіта як чинник соціально-економічного розвитку держави». Формування ефективної моделі розвитку підприємства в умовах ринкової економіки: на V Міжнар. наук.-практ. конф. (2‒3 листоп. 2017 р.). Житомир, 2017, с. 143‒152. Електронний ресурс. Доступно: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/12/konferentsiya-ep.pdf

12 О. Я. Лотиш, Б. В. Бригадир, «Вплив освітньої складової на розвиток людського капіталу в Україні», Інфраструктура ринку, Вип. 40, с. 344‒351, 2020. Електронний ресурс.

Доступно: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/40_2020_ukr/61.pdf

13 Н. Носань, С. Назаренко, «Формування комплексної моделі розвитку людського капіталу України», Збірник наукових праць Черкаського держ. технологіч. ун-ту. Серія: Економічні науки, Вип. 39(2), с. 5‒11, 2015. Електронний ресурс.

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpchdtu_2015_39%282%29__3

14 А. Л. Помаза-Пономаренко, «Державне управління людським і соціальним потенціалом як основа розвитку та безпеки регіонів», Держава та регіони. Серія: Державне управління, № 2(54), с. 18‒23, 2016. Електронний ресурс.

Доступно: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/3113

15 Е. В. Прушківська, А. В. Переверзєва, «Людський капітал: проблеми та перспективи», Економічний вісник Нац. гірничого ун-ту, № 3, с. 17‒24, 2007. Електронний ресурс.

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evngu_2007_3_5

16 Ю. В. Пунда, «Освіта – головна інвестиція в розвиток людського капіталу сектору безпеки і оборони України», Наука і оборона, № 1, 2018. Електронний ресурс.

Доступно: http://nio.nuou.org.ua/article/view/176634

17 О. І. Сахненко, І. В. Сахно, «Інвестування у розвиток людини як пріоритетний напрям формування та управління людським капіталом», Інвестиції: практика та досвід. Економічна наука, № 11, с. 50–55, 2019. Електронний ресурс.

Доступно: http://www.investplan.com.ua/pdf/11_2019/11.pdf

18 І. І. Смирнова, К. І. Сімаков, «Оцінка рівня розвитку людського капіталу України в умовах глобалізації», Економічний вісник Донбасу, № 1(55), с. 151‒156, 2019. Електронний ресурс.

Доступно: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/151392

19 А. О. Труфен, «Критерії ефективності видатків на освіту», Економічні науки. Серія: Облік і фінанси, Вип. 7(25), ч. 3, с. 348–354, 2010.

20 Україна у вимірі економічних знань / за ред. акад. НАН України В. М. Гейця. Київ: Основа, 2006, 592 с.

21 Н. В. Ушенко, «Освітні потреби в умовах розбудови економіки знань», Вісник Чернігівського держ. технологіч. ун-ту. Серія: Економічні науки, № 4, с. 22‒31, 2013. Електронний ресурс.

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vcndtue_2013_4_4

22 В. А. Чередник, «Інвестиції в людський капітал як чинник економічного розвитку», Науковий вісник Міжнародного гуманітарного ун-ту. Серія: Економіка і менеджмент, Вип. 19, с. 134‒137, 2016. Електронний ресурс.

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_eim_2016_19_30

23 Н. Д. Шульга, «Державна освітня політика як інструмент соціально-економічного розвитку України», дис. д-ра наук: 25.00.01. Київ, 2018, 525 с.

24 Р. В. Яковенко Р. О. Козенко, «Проблеми та перспективи розвитку людського капіталу», Наукові праці Кіровоградського нац. техніч. ун-ту. Економічні науки, Вип. 17, с. 438‒446, 2010. Електронний ресурс. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npkntu_e_2010_17_69

25 S. Agbo, «The Dialectics of Education for Modernization and the African Diaspora: unstated features of the University as a vehicle for national development in Africa»: Paper presented at Athens Institute for Education and Research 6th International Conference on Education (Athens, May 21–23, 2004). Athens, 2004.

26 M. Bassey, «The folly of the global phenomenon of economic competitiveness as the rationale for educational development», Research Intelligence, 76(July), р. 30–36, 2001.

27 H. Beare, Creating the future school: Student outcomes and the reform of education. London: Routledge Falmer, 2001.

28 G. Becker, «Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis», Journal of Political Economy, 70(5), р. 9–49, 1962. Online. Available: https://www.nber.org/books-and-chapters/investment-human-beings/investment-human-capital-theoretical-analysis

29 L. A. Bell, «Education Policy: Development and Enactment ‒ The Case of Human Capital», Handbook of Education Policy Studies; G. Fan, T. Popkewitz, Еds. Springer, Singapore, 2020. Online. Available: https://doi.org/10.1007/978-981-13-8347-2_2

30 M. Bottery, «Education and globalization: Redefining the role of the educational professional», University of Hull: Inaugural Professorial Lecture. 2004.

31 S. Bowles & H. Gintis, «Schooling in Capitalist America Revisited», Sociology of Education, Vol. 75, № 1, p. 1‒18, 2002.

32 M. J. Bowman, C. A. Anderson, Concerning the Role of Education in Development. Economics of Education. UNESCO. Paris, 1968, p. 113‒134.

33 Erik Canton, Anna Thum-Thysen and Peter Voigt, Economists’ Musings on Human Capital Investment: How Efficient is Public Spending on Education in EU Member States? Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2018. Online.

Available: https://ec.europa.eu/info/publications/economy-finance/economists-musings-human-capital-investment-how-efficient-public-spending-education-eu-member-states_en

34 R. Crocker, «Human Capital Development and Education. Skills and Knowledge for Canada’s Future: Seven Perspectives Towards an Integrated Approach to Human Capital Development», Canadian Policy Research Networks. 2006. 46 p. Online.

Available: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.501.1445&rep=rep1&type=pdf

35 Education at a Glance 2011. OECD indicators. Paris: OECD Publishing, 2015, 232 p.

36 С. Elías, «Capital humano, calidad educativa y crecimiento económico», Estudios Económicos, Vol. 21, № 42, p. 41‒72, 2004. Online. Available: http://bibliotecadigital.uns.edu.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2525-12952004001100002&lng=pt&nrm=iso

37 S. Fukuda-Parr, R. Hill, The Network Age: Creating New Models for Technical Cooperation, op. cit. Capacity for Development / S. Fukuda-Parr, С. Lopes, K. Malik, Eds. 2002, p. 185‒202. Online. Available: http://sakikofukudaparr.net/wp-content/uploads/2016/06/The-Network-Age-Creating-new-models-of-technical-cooperation.pdf

38 A. H. Halsey, H. Lauder, P. Brown & A. S. Wells, Educational, culture, economy, society. Oxford: Oxford University Press, 1997.

39 Eric A. Hanushek, Ludger Woessmann, The Role of Education Quality for Economic Growth. Policy Research Working Paper. World Bank, Washington, 2007, No 4122. Online.

Available: http://hanushek.stanford.edu/sites/default/files/publications/Hanushek%2BWoessmann%202007%20Education%20Quality%20and%20Economic%20Growth.pdf

40 M. Kaser, «Education and Economic Progress: Experience in Industrialized Market Economies», The Economics of Education Proceedings of a Conference of the International Economic Association; E. A. G. Robinson and J. Vaizey, Eds. New York: St. Martin’s Press, 1966.

41 J. Killeen, R. Turton, W. Diamond, O. Dosnon & M. Wach, «Educational policy and the labour market: Subjective aspects of human capital», Journal of Educational Policy, 14(2), р. 99–116, 1999.

42 D. Lanzi, «Capabilities, Human Capital and Education», The Journal of Socio-Economics, 36, p. 424–435, 2007. Online.

Available: https://isiarticles.com/bundles/Article/pre/pdf/18549.pdf

43 H. Lauder, I. Jamieson & F. Wikeley, Models of effective schools: limits and capabilities. School effectiveness for whom? Challenges to the school effectiveness and improvement movements / R. Slee, G. Weiner & S. Tomlinson, Eds. London: Falmer Press, 1998.

44 Volante Louis, Ritzen Jo, «The European Union, education governance and international education surveys», Policy Futures in Education, Vol. 14(7), p. 988–1004, 2016. Online.

Available: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1478210316652009

45 R. Marris, Economic Growth in Cross Section. Birbeck College, Department of Economics. 1982.

46 David Middlewood and Ian Abbott, Developing a culture for sustainability in educational organizations. Building for a Sustainable Future in Our Schools: Brick by Brick / R. Papa and A. Saiti, Еds. Springer International Publishing, p. 135‒150, 2017. Online. Available: http://wrap.warwick.

ac.uk/84715/

47 O. Á. Montealegre, Desigualdad, educación y crecimiento económico: Tesis para obtener el título de magíster en economía. 2009, 28 p. Online. Available: https://www.academia.edu/7523258/DESIGUALDAD_EDUCACIÓN_Y_CRECIMIENTO_ECONÓMICO

48 A. B. Mosquera, «La educación y su efecto en la formación de capital humano y en el desarrollo económico de los países», Apuntes del CENES, Vol. 30, № 51, р. 45‒59, 2011. Online.

Available: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3724527

49 Organisation for Economic Cooperation and Development. Education at a Glance. OECD Indicators. Paris, 2015, 568 p. Online. Available: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2015-en.pdf?expires=1613062923&id=id&accname=guest&checksum=960DCEC517F519A0E0510A3EF5B273A3

50 G. Psacharopoulos, M. Woodhall, Education for Development: An Analysis of Investment Choices. Oxford University Press, 1985, 348 p. Online. Available: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1021.8923&rep=rep1&type=pdf

51 Reviews of National Policies for Education: Tertiary Education in Colombia. OECD Publishing, 2012, 320 p. Online. Available: https://www.oecd-ilibrary.org/education/reviews-of-national-policies-for-education-tertiary-education-in-colombia-2012_9789264180697-en

52 I. Robeyns, «Three models of education: rights, capabilities and human capital», Theory and Research in Education, Vol. 4, Issue 1, p. 69‒84, 2006. Online. Available: http://www.masterhdfs.org/masterHDFS/wp-content/uploads/2014/05/Three-models-of-education.-Robeyns1.pdf

53 T. Schultz, «Investing in people», The economics of population quality. University of Chicago Press, 1981, 173 p.

54 SEN, Amartya. Desarrollo y Libertad. Bogotá: Planeta, 2012, 440 p.

55 V. Strauss, «Global education market reaches $ 4.4 trillion – and is growing», The Washington Post, February 9, 2013. Online. Available: http://www.washingtonpost.com/blogs/answer-sheet/wp/2013/02/09/global-education-market-reaches-4-4-trillion-and-is-growing/

56 M. Terrones, C. Calderón, Educación, capital humano y crecimiento económico: El caso de América Latina. Online.

Available: http://grade.org.pe/upload/publicaciones/archivo/download/pubs/NPD/NPD09-2.pdf

57 UNDP. 1997. Human Development Report 1997: Human Development to Eradicate Poverty. Online.

Available: http://www.hdr.undp.org/en/content/human-development-report-1997

58 J. F. S. Vásquez, G. H. Castro, «Crítica a la teoría del capital humano, educación y desarrollo socioeconómico», Revista Ensayos Pedagógigos, Vol. XIII, №º2, 2018. Julio-diciembre. Online.

Available: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/11329/14494

59 Mark Webb, Indira Kuntuova, Aliya Karabayeva, «The role of education in realising youths’ human capital: social philosophical analysis», Ensaio: aval. pol. públ. Educ. Rio de Janeiro, V. 26, N. 100, jul./set., p. 968‒985, 2018. Online.

Available: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v26n100/1809-4465-ensaio-26-100-0968.pdf


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.