Бізнес-планування як інструмент менеджменту авіакомпанії в умовах пандемічної кризи

Надія Коваленко, Наталія Столярчук

Анотація


У статті досліджено особливості використання бізнес-плану як інструменту менеджменту авіакомпанії на різних стадіях управлінських циклів PDCA й SDCA в умовах світової пандемічної кризи. Світова пандемія Covid-19 визначила нові непередбачувані умови діяльності для більшості суб'єктів цивільної авіації. Встановлено, що більшість представників світового авіаційного бізнесу, в тому числі України, проявили неготовність та неспроможність подолати кризу, уникнути банкрутства й витримати конкуренцію. Визначено, що найпоширенішою формою сучасного планування перспективного розвитку підприємства запозиченою із практики діяльності європейських авіакомпаній є бізнес-планування у конкретній документальній формі. Конкретизовано, що ефективним інструментом менеджменту авіакомпанії в умовах невизначеності є впровадження бізнес-планування. Доведено, що незважаючи на вимоги практики, аспекти застосування бізнес-планування як елементу управління є запозиченими, чітко не визначеними й не адаптованими до умов діяльності авіакомпаній України в умовах кризи. Представлено бізнес-план як уніфіковану систему обґрунтування діяльності, яка дозволяє здійснювати адаптивний менеджмент на різних стадіях управлінського циклу PDCA та SDCA. Обґрунтовано стадії управлінських циклів авіакомпанії й представлено послідовність їх реалізації та взаємозв’язок. Доведено, що бізнес-план, як основа управління авіапідприємством, дозволяє проаналізувати всі елементи діяльності авіакомпанії, визначити фактори негативного впливу, загрози та можливості, розглянути альтернативні варіанти дій, спрогнозувати фінансові результати, що дозволить оптимізувати функціонування й мінімізувати ступінь впливу епідемічної кризи. Визначено вектори менеджменту авіакомпанії на основі бізнес-планування в умовах кризової невизначеності. Представлено уніфіковану структуру бізнес-плану як основи менеджменту авіакомпанії з урахуванням стадій управлінських циклів. Запропоновано практичні рекомендацій щодо застосування бізнес-плану як керівного управлінського документу в умовах невизначеності в період пандемічної кризи. Подальші напрямки дослідження полягають у визначенні методів адаптації бізнес-планування як інструментарію антикризового управління авіапідприємствами України на різних стадіях фінансово-економічного стану

Ключові слова


авіакомпанія; бізнес-план; менеджмент; пандемічна криза; управлінський цикл PDCA та SDCA

Повний текст:

PDF

Посилання


100% of Global Destinations Now Have COVID-19 Travel Restrictions. UNWTO Reports / UNWTO. [Online].

Available: https://www.unwto.org/news/covid-19-travel-restrictions

Several airlines not expected to survive after coronavirus crisis. UNWTO Reports / UNWTO. [Online].

Available: https://www.unwto.org/news/covid-19-travel-restrictions

COVID-19 Puts Over Half of 2020 Passenger Revenues at Risk. Iata. Pressroom. [Online].

Available: https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2020-04-14-01

М. М. Алексєєва, Планування діяльності фірми. Київ, Україна: Фінанси і статистика, 2019, 248 с.

П. Барроу, Бизнес-план, который работает. Москва, Россия: Альпина Бизнес Букс, 2020, 288 с.

Бізнес-план: вітчизняний і зарубіжний досвід; В. М. Попова, Ред. Харків, Україна: Мрія, 2019, 264 с.

В. Ф. Шудра, Як підготувати успішний бізнес-план. Київ, Україна: VOCA, 2019, 108 с.

О. Л. Яременко, Стратегічне управління суб'єктами господарювання: проблеми теорії та практики: монографія. Харків, Україна: Вид-во НУА, 2020, 587 с.

О. М. Ястремська, Стратегічне управління інвестиційною діяльністю підприємства: навч. посіб. Харків, Україна: Вид. ХНЕУ, 2019, 191 с.

В. Д. Касьянчик, Є. А. Олесюк, Ефективність експлуатації міжнародних авіаліній. Л.: Брідж, 2018, 216 с.

Є. Ф. Косиченко, Удосконалення управління транспортом в умовах економічної реформи: на прикладі цивільної авіації. Київ, Україна: Транспорт, 2019, 199 с.

В. Г. Соболев, «Визначення сутності поняття "Технологія менеджменту"», Теорія та практика державного управління, Вип. 2(53), 2019. [Електронний ресурс].

Доступно: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/tpdu/2019-2/doc/4/405.pdf

І. М. Чмутова, «Сутність технології управління та її ключові ознаки», Науковий вісник Чернівецького ун-ту: зб. наук. праць. Серія «Економіка», Вип. 710/711, с. 70-75, 2020.

J. Horan, «The One Page Business Plan for the Creative Entrepreneur: Start With a Vision, Build a Company!», Business, № 3, р. 33-41, 2020.

L. Pinson, Anatomy of a Business Plan: The Step-by-Step Guide to Building a Business and Securing Your Company's Future. Edition eBook, 2020, № 7, р. 54–62.

K. J. Pugachevs’ka, «The value of business planning as a factor of economic activity in a market economy», Naukovyj visnyk NLTU Ukrajiny, Vol. 21.1, p 256–260, 2021.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.