Специфіка поведінкових проявів підлітків у контексті їх особистісного становлення

Олена Литвиненко

Анотація


Особистісне становлення – це процес соціалізації індивіда та формування специфічних рис і проявів, що, розпочавшись на ранніх етапах онтогенезу, триває протягом всього життя. Проте окремі періоди вирізняються особливо активним перебігом даного процесу. Одним з таких періодів є підлітковий вік – пора активного розвитку та внутрішніх конфліктів, бажання самостійності та страху перед відповідальністю, розробки стратегій взаємодії з оточуючими та пошуку власного «Я». Цей віковий період пов’язаний з мріями про майбутнє, постановкою власних цілей, реорганізацією структури взаємин з однолітками, вчителями, батьками. Саме в часі підлітковості відбувається формування численних новоутворень серед яких, зокрема, типові поведінкові патерни і стратегії. У статті представлено результати дослідження особливостей та специфіки поведінкової сфери особистості підлітків, в межах якого було проаналізовано окремі поведінкові прояви підлітків, визначено характер та інтенсивність взаємозв’язків між представленими змінними, систематизовано виявлені статистичні закономірності та на їх основі здійснено теоретичні узагальнення, щодо специфіки поведінкових проявів підлітків в контексті їх особистісного становлення. Наведено отримані емпіричні дані, що доводять наявність безпосередніх двосторонніх взаємозв’язків між окремими проявами поведінкової сфери в контексті особистісного становлення підлітків. При цьому характер зв’язку (прямий, або обернений) також залишається сталим. Це дозволяє говорити про інтрадетермінованість поведінкових компонентів, а, відповідно і про їх компенсаторність. Доведено взаємну обумовленість окремих складових поведінкової сфери особистості підлітків. Тобто типові стратегії поведінки підлітків обумовлюються властивим їм рівнем домагань та визначають характер об’єктивних досягнень. Стаття може представляти інтерес для фахівців у сфері психології розвитку, практичних психологів та психотерапевтів, педагогів та усіх фахівців, сфера практичної діяльності яких передбачає активну взаємодію з підлітками

Ключові слова


поведінка; поведінкові стратегії; рівень домагань; підлітковий вік; особистісне становлення

Повний текст:

PDF

Посилання


А. Ellis, Rational Emotive Behaviour Therapy: It Works for Me – It Can Work for You. New York, USA: Prometheus Books, 2009.

C. Martell, S. Dimidjian, R. Herman-Dunn, Behavioral activation for depression: a clinician’s guide. New York, USA: The Guilford Press, 2013.

J. Silk, L. Steinberg, A. Morris, «Adolescents’ emotion regulation in daily life: links to depressive symptoms and problem behavior», Child Development, No 74(6), р. 1869–1880, 2003.

Р. Павлевків, Н. Корчакова, В. Безлюдна, «Проблема просоціального розвитку особистості у структурі освітнього контенту», Психологія: реальність і перспективи, Вип. 15, с. 126–134, 2020.

E. Telzer, D. Goldenberg, A. Fuligni, A. Galván, M. Lieberman, «Adolescents’ emotional competence is associated with parents’ neural sensitivity to emotions», Frontiers in Human Neuroscience, No 8, р. 558–568, 2014.

N. F. Kahn, «Optimizing Adolescent Health Behavior Programs», Journal of Youth Development, No 15(3), р. 74–85, 2020.

О. О. Литвиненко, «Взаємозв’язок когніцій та емоцій підлітків у контексті їх особистісного становлення», Психологічний часопис, Т. 6, № 4, с. 159–168, 2020.

D. Westbrook, H. Kennerley, J. Kirk, An Introduction to Cognitive Behavioural Therapy. London, England: Sage Publications, 2007.

В. Weiner, «An attributional theory of achievement motivation and emotion», Psychological Review, 92 (4), р. 548–573, 1985.

К. Левин, Теория поля в социальных науках. Москва, Россия: Речь, 2016.

Т. Dembo, «Тoughts on qualitative determinants in psychology: а methodological study», Journal of Russian and East-European Psychology, No 31, р. 15–70, 1993.

Р. Фрейджер, Теории личности и личностный рост. Москва, Россия, 2014.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.