Необхідність розвитку емоційного інтелекту менеджера за умов конкурентної економіки

Оксана Ситник

Анотація


У даній статті розглянуто сутність «емоційного інтелекту» як важливого чинника підвищення результативності управління та формування довгострокової конкурентної переваги підприємства. Розглянуто категорії, які є підґрунтям формування емоційного інтелекту, а саме усвідомлення власних емоцій, вміння управляти емоціями та будувати соціальні відносини, вміння розпізнавати емоції інших людей, самомотивація. Уточнено термін «емоційний інтелект менеджера» як здатність ідентифікувати власні емоції та емоції співробітників, підлеглих та керівництва, вміння управляти власними емоціями та корегувати взаємодію з іншими членами організації, використовуючи власні та чужі емоції з метою підвищення результативності діяльності організації. Обґрунтовано необхідність його підвищення керівним складом організацій за умов конкурентної економіки. Наголошено, що емоційний менеджмент вміщує в себе такі аспекти управління емоціями як оперативний емоційний менеджмент та стратегічний емоційний менеджмент. Встановлено, що високий емоційний інтелект властивий тим керівникам, які можуть розуміти та управляти власними емоціями, легко ідентифікувати емоції підлеглих та вміти підтримувати ефективні соціальні комунікації. Констатовано можливість розвитку емоційного інтелекту керівника, підкреслено його набутий характер. Наведено перелік компетенцій (особистісних та соціальних), через які проявляється емоційний інтелект. Визначено основні складові елементи моделі емоційного інтелекту менеджера та запропоновано рівні його розвитку. Відображено вплив підвищення емоційного інтелекту на результативність виконання таких управлінських функцій менеджером як планування, організація, мотивація та контроль. Визначено провідну роль емоційного інтелекту у вирішенні робочих конфліктів. Зазначено підходи до підвищення рівня емоційного інтелекту менеджера

Ключові слова


емоційний інтелект; емоційний інтелект менеджера; керівник; менеджер; мотивація; підприємство; управління

Повний текст:

PDF

Посилання


Д. Гоулман, Емоційний інтелект. Харків, Україна: Віват, 2018, 512 с.

І. Дидяк, «Емоційний інтелект як невід’ємна складова управлінського потенціалу підприємства», Економічний аналіз, Вип. 11, ч. 1, с. 51–53, 2012.

С. Г. Дубовик, Т. І. Драбчук, «Розвиток емоційного інтелекту сучасних менеджерів як основа їх успішної діяльності», Вісник Сумського нац. аграрного ун-ту. Серія «Економіка і менеджмент», Вип. 5, с. 8–14, 2014.

В. Козлова, Технологія EQ-BOOST. Як використовувати емоційний інтелект у бізнесі та житті. Львів, Україна: ВСЛ, 2018, 176 с.

Л. Кроль, Эмоциональный интеллект лидера. Москва, Россия: Альпина Паблишер, 2019, 220 с.

Г. П. Рекун, В. В. Меденець, «Емоційне лідерство в системі управління персоналом», Економіка і суспільство, Вип. 13, с. 691–696, 2017, [Електронний ресурс].

Доступно: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/13_ukr/117.pdf

Л. В. Щетініна, С. Г. Рудакова, А. І. Заєць, «Емоційний інтелект в управлінні персоналом: підходи до розуміння та його розвиток», Бізнес інформ, № 3, с. 385–393, 2019.

J. Guedira, «Emotional Intelligence in management», Мaster intelligence economique et stratégies compétitives, février, 27, 2018. [Online]. Available: https://master-iesc-angers.com/emotional-intelligence-in-management/#:~:text=According%20to%20Salovey%20and%20Mayer,guide%20one's%20thoughts%20and%20actions

T. Lytle, «How to Resolve Workplace Conflicts Conflict in the workplace is not always a bad thing. But ignoring it can be», Hr-magazine, July 13, 2015. [Online]. Available: https://www.shrm.org/hr-today/news/hr-magazine/Pages/070815-conflict-management.aspx

A. William Gentry, T. J. Weber, and S. Golnaz, Empathy in the Workplace. A Tool for Effective Leadership. New York, April, 2007, 16 р.

M. R. Zeidner, D. Roberts, What we know about Emotional Intelligence. How it Affects Learning, Work, Relationships and our Mental Health. Massachusets, Institute of Technology, 2009, 442 p.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.