Особливості прояву ставлення керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти до інших людей у процесі комунікації зі споживачами освітніх послуг

Олександра Брюховецька, Світлана Казакова, Наталія Пінчук

Анотація


У статті представлено результати емпіричного дослідження особливостей прояву ставлення керівників закладів професійно-технічної освіти до інших людей у процесі комунікації зі споживачами освітніх послуг. Встановлено диференційоване ставлення до оточуючих в залежності від суб’єктивних, ситуативних чинників. Детальний аналіз окремих показників методики дозволив уточнити особливості ставлення управлінців до інших людей, які специфічним чином позначаються на їх комунікації зі споживачами освітніх послуг. Проведене емпіричне дослідження дозволило констатувати недостатній рівень позитивного ставлення значної частини керівників до інших людей. Тому виникла необхідність зміни ставлення керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти до інших людей, яку доцільно розглядати в річищі проблеми особистісного зростання управлінців. Актуалізовано необхідність розвитку у керівників закладів професійно-технічної освіти позитивного ставлення до споживачів освітніх послуг у процесі комунікації та взаємодії. Констатовано доцільність розробки та апробації спеціально організованого психологічного навчання в умовах післядипломної освіти, що сприятиме розвитку особистісного зростання керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти у контексті зміни ставлення до інших людей на позитивно-активне. Також підкреслено необхідність розробки та апробації відповідного психологічного супроводу управлінської діяльності в умовах післядипломної освіти. Окреслено перспективи подальших досліджень програми особистісного зростання керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти у контексті зміни ставлення до інших людей на позитивно-активне

Ключові слова


керівник закладу професійно-технічної освіти; комунікації; ставлення до інших людей; освітні послуги; споживач освітніх послуг

Повний текст:

PDF

Посилання


О. І. Бондарчук, С. В. Казакова, «Проблеми психологічної готовності керівників професійно-технічних навчальних закладів до маркетингу освітніх послуг», Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки, Т. 1, № 41, с. 70–75, 2014.

С. В. Казакова, «Типи установки керівників закладів професійно-технічної освіти щодо інших людей як показник їх особистісної готовності до маркетингу освітніх послуг»: на Дев’ятих Сіверянських соціально-психологічних читаннях: матеріали Міжнар. наук. конф. (30 листоп. 2018 р., м. Чернігів). Чернігів, Україна, 2019, с. 165–167. [Електронний ресурс].

Доступно: http://psy-lpr.at.ua/Materials/Sbornik_9_Siver_chten_2019.pdf

С. М. Каліщук, «Методика Фреда Е. Фідлера та вірогідність зміни установки особистості щодо інших», Вісник Харківського нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди. Серія «Психологія», № 48, с. 112–122, 2014.

П. Ð’. Лушин, ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñтного изменениÑ. Кировоград, Украина: Ð?мÑÐºÑ Ð›Ð¢Ð”, 2002, 360 Ñ.

О. Б. Радченко, «Міжгруповий конфлікт у колективі професійно-технічних навчальних закладів», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць, Вип. 4(31), с. 220–226, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpo_2011_4_31

M. G. Bitmis, A. Ergeneli, «Contingency approach to strategic management: a test of the mediating effect of leader member exchange on the relationship between psychological empowerment and job satisfaction in 21st century workplace», Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, р. 1143–1153, 2011.

F. E. Fiedler, «A contingency model of leadership effectiveness», Advances in Experimental Social Psychology, 1, р. 149–190, 1964. doi:10.2307/255636

John Frederick Duffy, «A within-subjects validity generalization of Fiedler's contingency model of leadership», Retrospective Theses and Dissertations, Iowa State University, 1973, 5002 р. [Online]. Available: https://lib.dr.iastate.edu/rtd/5002

А. Hayes, «Least-Preferred Coworker Scale», Investopedia. Business Leaders. 2019. [Online]. Available: https://www.investopedia.com/terms/l/least-preferred-coworker-scale.asp

D. Lottes, The Effect of General Versus Specific Coworker in Directions on Fiedler's Least Preferred Coworker Scale. Masters Theses & Specialist Projects, Western Kentucky University, 2012, 1141 р. [Online]. Available: http://digitalcommons.wku.edu/theses/1141

G. M. Spreitzer, M. A. Kizilos, S. W. Nason, «A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment and effectiveness, satisfaction, and strain», Journal of Management, 23, р. 679–704, 1997.

G. M. Spreitzer, «Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation», Academy of Management Journal, 38, р. 1442–1465, 1995.

J. A. Streeter, «The Least preferred co-worker scale as a predictor of leadership behavior in work settings», Dissertations and Theses. Portland State University. 1990, 4136 р. [Online].

Available: https://pdxscholar.library.pdx.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5145&context=open_access_etds

K. Thomas, W. Tymon, «Does empowerment always work: Understanding the role of intrinsic motivation and personal interpretation», Journal of Management Systems, 2, р. 1–13, 1994.

P. J. Verkerk, Fiedler's contingency model of leadership effectiveness: background and recent developments. OCTO-report; Eindhoven University of Technology. 1990, Vol. 9002.

H. M. Weiss, «Deconstructing job satisfaction: Separating evaluations, beliefs and affective experiences», Human Resource Management Review, 12, р. 173–194, 2002.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.