Програма тренінгу «Розвиток креативності викладачів іноземних мов закладів вищої освіти як чинника їх суб’єктивного благополуччя»

Катерина Балахтар

Анотація


У статті охарактеризовано розробку програми тренінгу «Розвиток креативності викладачів іноземних мов закладів вищої освіти як чинника їх суб’єктивного благополуччя». Висвітлено актуальність проблеми креативності викладача закладу вищої освіти, орієнтованого на інноваційну, творчу діяльність, саморозвиток і самовдосконалення загалом і викладача іноземних мов зокрема. Розкрито мету, висвітлено основні завдання та обсяг програми тренінгу. Описано три тренінгові сесії («Ціннісне ставлення до конструктивного перетворення дійсності»; «Розуміння креативності, інноваційних методів і форм навчання іноземних мов та їх дієвість»; «Чинники розвитку креативності викладача іноземних мов: індивідуально-психологічні та організаційно-професійні»), які складають структуру програми і спрямовані на розвиток ціннісного, когнітивного, поведінкового компонентів та індивідуально-психологічних і організаційно-професійних чинників креативності викладачів іноземних мов закладів вищої освіти, досягнення ними суб’єктивного благополуччя. Кожна сесія тренінгу містить інформаційний, діагностичний, розвивальний та творчий компоненти. Сесії складають різні форми і методи роботи (інтерактивні лекції, мультимедійні презентації, дискусії, діагностичні методи і методики, авторські методики, тренінги, пошуково-апробаційна гра «Креативність викладача іноземних мов», практикум, творчі завдання та ін.) щодо формування ціннісного ставлення до конструктивного перетворення дійсності, розуміння креативності, генерування і впровадження креативних ідей, інноваційних методів і форм навчання іноземних мов та їх дієвості, сприяння розвитку індивідуально-психологічних та організаційно-професійних чинників креативності задля досягнення суб’єктивного благополуччя викладачами іноземних мов

Ключові слова


креативность преподаватель иностранных; программа тренинга; развитие креативности; компоненты и факторы креативности

Повний текст:

PDF

Посилання


J. Guilford, «Creativity: Yesterday, Today and Tomorrow», Journal of Creative Behavior, 1(1), p. 3–14, 1967 https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1967.tb00002

«10 ключових навичок до 2020-го», EDUGET. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.eduget.com/news/10_klyuchovix_navichok_do_2020-go-907

European Commission. Tuning educational structures in Europe: Universities’ contribution to the Bologna Process. (December, 2006). Socrates – Tempus. 152 p. [Online].

Available: https://aca-secretariat.be/newsletter/tuning-educational-structure-in-europe

Я. А. Кульбашна, «Формування іншомовної компетентності у майбутніх стоматологів», Педагогічний процес: теорія і практика, № 3, с. 103-109, 2014. [Електронний ресурс].

Доступно :http://nbuv.gov.ua/ujrn/pptp_2014_3_23

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). Київ, Україна: ТОВ “ЦС”, 2015.

Ð. Ю. Курочкина, «Ð?ÑÑÐ»ÐµÐ´Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ ÐºÑ€ÐµÐ°Ñ‚Ð¸Ð²Ð½Ð¾Ñти: поÑтановка проблемы Ñкономики»: Ñб. науч ÑÑ‚. по итогам Междунар. науч. конф. (Санкт-Петербург, 19–20 Ð¼Ð°Ñ 2009 г.); Ð. Ð. Горелова, О. Ð. Мелькова; Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во Â«ÐšÑ€ÐµÐ°Ñ‚Ð¸Ð²Ð½Ð°Ñ Ñкономика», 2009, Ñ. 630–639.

E. Fromm, «Beyond the Chains of Illusion», My Encounter with Marx and Freud. New York: Pocket Book, 1962.

Ð. Ðœ. Гнатко, Проблема креативноÑти и Ñвление подражаниÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?П РÐП, 1994, 43 Ñ.

Н. Роджерс, «Творчество как усиление себя», Вопросы психологии, № 1, с. 164–168, 1990.

О. Є. Антонова, «Сутність поняття креативності: проблеми та пошуки», Теоретичні і прикладні аспекти розвитку креативної освіти у вищій школі: монографія; О.А. Дубасенюк; Ред. Житомир, Україна: Вид-во ім. І. Франка, 2012, с. 14–41.

С. О. Сисоєва, Підготовка вчителя до формування творчої особистості учня: монографія. Київ, Україна: Поліграфкнига, 1996.

О. В. Хуртенко, «Креативність в структурі психологічної готовності до професійної діяльності студентів інститутів фізичної культури», Вісник Національної академії Держ. прикордонної служби України, № 4, 2014.

О. І. Бондарчук, Н. І. Пінчук, «Професійна автономність науково‐педагогічних працівників як індикатор їх суб’єктивного благополуччя», Вісник післядипломної освіти, № 13(42), с. 54–70, 2020.

Л. Й. Петришин, Теоретико-методичні основи формування креативності майбутніх соціальних педагогів: автореф. дис. д-ра наук: 13.00.05 «Соціальна педагогіка»; Луганський нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Старобільськ, 2015.

О. І. Бондарчук, «Психологічні чинники суб’єктивного благополуччя персоналу освітніх організацій», Психолого-педагогічний супровід фахової підготовки та підвищення кваліфікації особистості в умовах трансформації освіти: на Всеукр. наук.-практ. конф. Київ, Україна: ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти», 2017, с. 11–14. [Електронний ресурс]. Доступно: http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/zb_1509980340.pdf

Л. З. Сердюк, «Особистісна самореалізація та психологічне благополуччя як основні стратегічні лінії мотивації учіння студентів ВНЗ», Науковий вісник Чернівецького ун-ту. Педагогіка та психологія, № 687, с. 151–159, 2014.

Ю. М. Олександров, «Саморегуляція як чинник психологічного благополуччя», Вісник Харківського нац. пед. ун-ту імені Г. С. Сковороди, № 32, 2009. [Електронний ресурс].

Доступно: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM

=F&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRNSoc_Gum/VKhnpu_psykhol/2009_32/18.html

Т. Д. Шевеленкова, П. П. Фесенко, «Психологическое благополучие личности (обзор основных концепций и методика исследования)», Психологическая диагностика: Ежекварт. науч.-метод. и практ. журн., № 3, с. 95–129, 2005.

Л. М. Карамушка, «Тренінгова програма «психологія соціальної напруженості в освітніх організаціях на рівні взаємодії персоналу та організації та індивідуально-особистісному рівні»: зміст, структура та основні інтерактивні техніки», Організаційна психологія. Економічна психологія, № 2(13), с. 48–61, 2018.

К. С. Балахтар, А. С. Москальова, Креативність педагогічних працівників як чинник їхнього суб’єктивного благополуччя: спец-курс для викладачів іноземних мов. Київ, Україна: Талком, 2020.

К. С. Балахтар, «Креативність як фактор гармонійного розвитку gtlfujuf», Bulletin of Postgraduate education: collection of scientific papers. Series «Social and behavioral sciences, Vol. 4(33), с. 9-16, 2017. [Електронний ресурс].

Доступно: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/4_5_33_34_s/Bulletin_4_5_33_34_2017_Kateryna_Balakhtar.pdf

К. С. Балахтар, «Вплив креативності на суб’єктивне благополуччя викладача іноземної мови в закладах вищої освіти»: на Міжнар. наук.-практ. конф. «Технології професійної підготовки фахівців у сучасному освітнього просторі» (Чернівці, 17 трав. 2019 р.). Чернівці, Україна: Чернівецький нац. ун-т, 2019, с. 249–251.

К. С. Балахтар, «Творчість і креативність як важливі риси викладачів закладів вищої освіти», Актуальні проблеми розвитку організаційної та економічної психології в Україні: тези III Всеукр. конгресу з організаційної та економічної психології (20–22 черв. 2019 р., Кам’янець-Подільський). Кам’янець-Подільський, Україна, 2019, с. 32–33.

В. В. Павленко, «Креативність: сутнісна характеристика поняття», Креативна педагогіка: наук.-метод. журн.; Академія міжнар. співробітництва з креативної педагогіки «Полісся». Житомир, Україна, № 11, с. 120–131, 2016.

К. С. Балахтар, «Соціально-психологічний зміст і показники креативності викладача іноземної мови»: VIII Міжнар. наук.-практ. конф. «Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти» (м. Київ, 24 трав. 2019 р.). Київ, Україна: ДЗВО «Ун-т менедж. освіти», 2019, с. 10–12. [Електронний ресурс].

Доступно: http://umo.edu.ua/konferenciji

В. Балахтар, Соціально-психологічний тренінг і маніпуляція. Вижниця, Україна: Вид-во «Черемош», 2015.

M. Rokeach, «A theory of organization and change within value-attitude systems», Journal of Social Issues, 24(1), р. 13–33, 1968. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1968.tb01466.x

C. D. Ryff, «Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being», Journ. Pers. Soc. Psychol. No 57, p. 1069–1081, 1989. [Online].

Available: https://pdfs.semanticscholar.org/0b7c/bc0e7b5946b39778784a2167019eebd53e52.pdf

Г. С. Никифоров, М. А. Дмитриевa, В. М. Снетков, Ред., Практикум по психологии менеджмента и профессиональной деятельности. Санкт-Петербург, Россия, 2003

К. С. Балахтар, «Креативність як складова професійної компетентності викладача іноземної мови», Актуальні проблеми психології, Т. XIV, 2, c. 54-61, 2019.

К.С. Балахтар, «Креативний складник у структурі готовності до професійної діяльності викладачів іноземної мови», Теорія і практика сучасної психології, Т 1, вип. 6, c. 5-8, 2019.

К. С. Балахтар, «Формування креативного мислення викладачів іноземної мови закладів вищої освіти засобами інноваційних технологій»: на XІI Всеукр. наук.-практ. онлайн конф. «Проєктування розвитку та психолого-педагогічного супроводу обдарованої особистості». Київ, Україна: Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2020, с. 13–16.

К. С. Балахтар, «Well-being as a factor of successful teacher activity»: Міжнар. наук.-практ. конф. «Соціальна робота і проблеми міграційних процесів у глобалізованому світі» (Чернівці, 3-4 трав. 2018 р.). Чернівці, Україна: Чернівецький нац. ун-т, 2018, c. 19–23.

К. С. Балахтар, «Особливості самоефективності викладачів іноземних мов залежно від рівнів розвитку креативного потенціалу», Вчені записки Таврійського нац. ун-ту імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія, Т. 31(70), № 3, 2020.

С. Д. Максименко, О. М. Кокун, Є. В. Тополов, «Адаптація психодіагностичних методик: шкала досвіду агресивних впливів, шкала професійної автономності та шкала професійної мобільності», Практична психологія та соціальна робота, № 3, c. 25–31, 2011.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.