Формування державної освітньої політики щодо змісту діяльності викладачів у контексті модернізації вищої освіти

Ніна Діденко

Анотація


У статті розглянуто окремі питання формування державної освітньої політики щодо змісту діяльності викладачів в контексті модернізації вищої освіти, що передбачає урахування міжнародного досвіду та участі України в Європейському просторі вищої освіти і наукових досліджень. Визначено, що державна освітня політика щодо змісту діяльності викладачів вищої школи формується наразі, під впливом наступних факторів: зв'язок підвищення якості вищої освіти з компетентністю професорсько-викладацького складу закладів вищої освіти (ЗВО); посилення конкурентної боротьби на ринку освітніх послуг і ринку праці, що впливає на зростання конкуренції між викладачами; умови для професійного розвитку професорсько-викладацького складу; нові вимоги до змісту діяльності викладачів з боку студентів. Розглянуто досвід європейських країн, де розвиток персоналу вищих закладів освіти розглядається важливим фактором діяльності та престижності закладу освіти. Запропоновано, враховуючи глобальні освітні тренди, створення можливостей для професійного розвитку професорсько-викладацького складу за певними напрямами. Визначено критерії оцінювання діяльності професорсько-викладацького складу, проаналізовано нові вимоги до викладачів з боку студентів. Доведено, що трансформаційні напрями державної освітньої політики, спрямовані на якісне оновлення освіти, передбачають у змісті діяльності викладача підвищення орієнтації освітнього процесу на активне засвоєння знань, умінь і навичок тими, хто навчається, виховання у них здатності до формування власної думки, відкритого, самостійного, творчого мислення. Такий підхід можливий за умов досягнення оптимального співвідношення між чисельністю викладачів та студентів, оптимізації набору дисциплін, міждисциплінарності, тісного зв’язку дисциплін із соціально-економічними, політичними та глобальними проблемами. Наголошено на актуальності впровадження в навчанні студентів як дорослих людей андрагогічних принципів, які надають можливості формувати знання під реальні потреби і проблеми, що виникають у практичній діяльності


Ключові слова


державна освітня політика; зміст діяльності викладача; модернізація вищої освіти; якість освіти; професійна компетентність; професійний розвиток; андрагогіка

Повний текст:

PDF

Посилання


Н. Г. Діденко, «Системний та андрагогічний підходи в системі професійного навчання державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування», Менеджер, № 3, с. 70–76, 2017.

О. А. Комарова, «Пріоритетні напрями державної освітньої політики», Проблеми економіки, № 1, с. 107–113, 2015. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2015_1_14

Компетенції викладачів вищої школи в добу змін: діагностика та аналітика (за результатами дослідження в Київському університеті ім. Бориса Грінченка) / Л. Хоружа, М. Братко, О. Котенко, О. Мельниченко, В. Прошкін; Л. Хоружої, Ред. Київ, Україна: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2018, 92 с.

Г. І. М’ясоїд, «Сучасні вимоги до викладача вищої школи: огляд тенденцій світової педагогічної практики», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 3, с. 107–113, 2015. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2015_3_15

Резолюции «Укрепление академичеÑкой Ñвободы в Европе», Утверждена Специальной конференцией ETUCE, Специальной Региональной Конференцией Ð?нтернационала ÐžÐ±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² Ðфинах (27–28 ноÑÐ±Ñ€Ñ 2018 года). ДоÑтупно: https://www.csee-etuce.org/images/attachments/RS_Academic-Freedom-in-Europe_ADOPTED-RU.pdf

Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2019 рік; Сергія Квіта, Ред. Київ, Україна: Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2020, 244 с.

Г. Ф. Хоружий, Європейська політика вищої освіти: монографія. Полтава, Україна: Дивосвіт, 2016, 384 с.

В. Шевченко, «Реформа вищої освiти Польщi в посткомунiстичний перiод», Актуальні питання корекційної освіти, Вип. 10, 2018. Доступно: http://aqce.com.ua/vipusk-n10-2018/shevchenko-vm-reforma-vicshoi-osviti-polcshi-v-postkomunistichnij-period.html

The Future of Jobs. [Електронний ресурс]. World Economic Forum 2016. Доступно: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.