Програма розвитку особистісної готовності викладача післядипломної педагогічної освіти до діяльності в умовах змін

Наталія Левшенюк

Анотація


У статті відображено програму сприяння розвиткові особистісної готовності викладачів закладів післядипломної педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах суспільних та освітніх змін. Програму укладено за результатами аналізу науково-психологічної та педагогічної літератури, а також власних напрацювань автора. Описано чотири основні модулі програми, які пропонуються у формі спецкурсу-тренінгу. Зокрема, це модуль «Мотиваційний компонент особистісної готовності викладача до діяльності в умовах змін»; модуль «Когнітивно-операційний компонент особистісної готовності викладача в умовах змін»; модуль «Емоційно-комунікативний компонент особистісної готовності викладача в умовах змін»; модуль «Рефлексивний компонент особистісної готовності викладача до діяльності в умовах змін». Пропоновані модулі націлено на розвиток складових компонентів особистісної готовності, а саме: підвищення мотивів розвитку особистісної готовності викладача, зростання їх особистісної значущості для викладача; спрямованість на здобуття відповідних знань та умінь, розвиток особистісних якостей, оволодіння навичками ефективного реагування на науково-технічні, інноваційні й організаційні зміни; визначення чинників (зовнішніх та внутрішніх), що впливають на розвиток особистісної готовності під час діяльності в умовах змін; мобілізація внутрішніх сил, зібраність, лапідарність у висловлюваннях під час впливу стресогенних факторів; рефлексія викладацької діяльності; розвиток комунікативних технік, які допомагають конструктивно вести діалог з усіма учасниками курсів підвищення кваліфікації, незалежно від вікових особливостей та досвіду, та інші не менш важливі практичні завдання. За потреби кожен модуль можна застосовувати окремо від інших, розвиваючи той чи інший компонент особистісного розвитку та сприяючи становленню компетентного викладача системи післядипломної освіти. Окреслено перспективи дослідження у контексті впровадження програми в практику післядипломної освіти та перевірки її ефективності

Ключові слова


особистісна готовність; викладач післядипломної педагогічної освіти; програма розвитку; мотивація; рефлексія професійної діяльності

Повний текст:

PDF

Посилання


О. Бондарчук, «Психологічна підготовка керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін: гуманістично-ціннісний підхід», Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, Т. 1, вип. 121, c. 38–43, 2014.

О. Бондарчук, «Модель психологічної підготовки керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін», Організаційна психологія. Економічна психології, Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, № 1. c. 33–42, 2015.

Л. Карамушка, Формування психологічної готовності персоналу вищої школи до діяльності в умовах соціально-економічних змін. Київ, Україна, 2013.

Д. Кудрявцев, «Сопротивление управленческим инновациям в вузовской организации в условиях модернизации образования», дис. канд. наук. Ростов-на-Дону, Россия, 2012.

О. Брюховецька, «Психологічні умови підготовки керівників загальноосвітніх навчальних закладів до управлінського спілкування», дис. канд. наук, Центр. ін-т післядиплом. пед. освіти. Київ, Україна, 2007.

І. Петрова, Управління змінами. Львів, Україна, 2008.

О. Толков, «Психологічні особливості діяльності персоналу вищої школи в умовах опору змінам», Вісник післядипломної освіти, «Психологія», Вип. 1(14), ч. 2, с. 415–422, 2010.

Р. Санжеева, Готовность и психологические механизмы ее формирования. Улан-Удэ, Россия, 2017.

Т. Палько, «Психологічні особливості розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти», дис. канд. наук; Київ. ун‐т ім. Б. Грінченка. Київ, Україна, 2015.

О. Бондарчук, «Технологія розвитку психологічної готовності керівників закладів освіти до діяльності в умовах соціальних трансформацій», Післядипломна освіта в Україні, № 1, с. 5–11, 2018.

О. Бондарчук, Психологічна підготовка керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін. Київ, Україна, 2014.

Н. Левшенюк, «Психологічні чинники особистісної готовності викладача післядипломної педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах змін», Вісник післядипломної освіти, Вип. 6(35), с. 92–107, 2018. (Серія «Соціальні та поведінкові науки»).

М. Кипнис, Энциклопедия игр и упражнений для любого тренинга. Москва, Россия, 2018.

Ð?. Вачков, ОÑновы технологии группового тренинга. МоÑква, РоÑÑиÑ, 1999.

Г. Никифоров и др., Практикум по психологии менеджмента и профессиональной деятельности. Санкт-Петербург, Россия, 2001.

Н. Васильєв, Тренинг профессиональных коммуникаций в психологической практик. Санкт-Петербург, Россия, 2001.

Н. Васильев, Тренинг преодоления конфликтов. Санкт-Петербург, Россия, 2006.

М. Битянова, Психология личностного роста: практическое пособие по проведению тренинга личностного роста психологов, педагогов, социальных работников. Москва, Россия, 1995.

Г. Никифоров и др., Практикум по психологии менеджмента и професиональной деятельности. Санкт-Петербург, Россия, 2001.

О. Бондарчук та ін., Методика діагностики рівнів і особливостей психологічної готовності керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін. Київ, Україна, 2016.

Л. Журавська, Соціально-психологічний тренінг: розвиток якостей особистості працівників сфери туризму. Київ, Україна, 2006.

Девид У. ДжонÑон, Тренинг Ð¾Ð±Ñ‰ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¸ развитиÑ; пер. Ñ Ð°Ð½Ð³Ð». Е. Ð?. Ð?Ñениной. МоÑква, РоÑÑиÑ, 2001.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.