Результати апробації системи організаційно-психологічного супроводу процесу формування професійної толерантності у керівників освітніх організацій

Олександра Брюховецька

Анотація


Стаття присвячена проблемі апробації системи організаційно-психологічного супроводу процесу формування професійної толерантності у керівників освітніх організацій. Охарактеризовано сутність і підходи до розляду поняття «неперевна освіта». Розкрито значущість неперевної освіти керівників освітніх організацій як необхідної умови всебічного розвитку (включаючи саморозвиток) особистості, її біологічних, соціальних і духовних потенцій. Проаналізовано поняття «супровід», «психологічний супровід», «соціально-психологічний супровід». Визначено, що одним з видів психологічного супроводу є організаційно-психологічний супровід. Підкреслено, що одним із напрямів організаційно-психологічного супроводу є організаційно-психологічний супровід формування професійної толерантності у керівників освітніх організаційПодано визначення поняття «організаційно-психологічний супровід формування професійної толерантності у керівників освітніх організацій», охарактеризовано його мету, завдання і основні функції: інформаційна, спрямовуюча і розвиваюча. Охарактеризовано систему організаційно-психологічного супроводу формування професійної толерантності у керівників освітніх організацій, що складається із компонентів: цільового (мета, завдання супроводу); організаційного (принципи, умови, стадії); змістового (напрями, форми, рівні); результативного (критерії ефективності супроводу, очікуваний результат) та передбачає два підетапи: 1) на додипломній стадії – у процесі професійної підготовки (здобуття вищої освіти); 2) на післядипломній стадії – у процесі післядипломної освіти (підвищення кваліфікації) і під час безпосередньої професійної діяльності. Виокремлено напрями організаційно-психологічного супроводу процесу формування професійної толерантності керівників освітніх організацій на додипломній та післядипломній стадіях: 1) організаційно-просвітницький; 2) консультативний. Проаналізовано результати та доведено ефективність впровадження системи організаційно-психологічного супроводу процесу формування професійної толерантності керівників освітніх організацій під час професійної підготовки (здобуття вищої освіти) та післядипломної освіти (підвищення кваіфікації).


Ключові слова


професійна толерантність; формування професійної толерантності; система організаційно-психологічного супроводу; керівники освітніх організацій

Повний текст:

PDF

Посилання


Про затвердження галузевої Концепції розвитку неперервної педагогічної освіти. Доступно: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/36816/

Меморандум безперервної освіти Європейського Союзу. Доступно: http://www.europians.org.ua/deyanel.html

Г. Л. Бардиер, Социальная психология толерантности: монография. Санкт-Петербург, Россия, 2005, 120 с.

О. І. Бондарчук, Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності. Київ, Україна: Науковий світ, 2008, 318 с.

О. В. Брюховецька, Психологія професійної толерантності керівників загальноосвітніх навчальних закладів: монографія. Київ, Україна: Інтерсервіс, 2018, 360 с.

О. В. Брюховецька, «Особливості організаційно-психологічного супроводу формування професійної толерантності керівників загальноосвітніх навчальних закладів», Організаційна та економічна психологія в Україні: сприяння регіональному розвитку: на ХІІ Міжнар. наук.-практ. конф. з організаційної та економічної психології. Україна, Київ – Харків, Україна: Гуманітарний центр, 2017, с. 47–48.

Ю. Деркач, «Неформальна освіта як умова неперервного навчання молоді», Вісник Львівського університету, Вип. 23, с. 17–22, 2008.

Л. М. Карамушка, Психологія освітнього менеджменту. Київ, Україна: Либідь, 2004, 424 с.

І. Я. Коцан та ін., Психологія здоров'я людини: навч. посіб. Луцьк, Україна, 2009, 315 с.

Особистісно-орієнтована підготовка майбутніх психологів у системі післядипломної педагогічної освіти: посіб. [Електронний ресурс] / П. В. Лушин, Н. Ю. Волянюк, О. В. Брюховецька, А. І. Гусєв, Я. Л. Катюк, В. І. Карамушка, Л. А. Інжиєвська. Київ, Україна, 2014, 369 с. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/8318/

Проблеми соціально-психологічного супроводу навчального процесу у вищих закладах освіти: зб. наук. пр. / Н. С. Грищенко [та ін.]; Н. В. Ківенко, Ред. Ірпінь, Україна, 2013, 131 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.