Особливості визначення поняття «прощення» як чинника особистісного розвитку людей з християнським світоглядом

Любов Мухіна

Анотація


У статті представлено результати аналізу сучасних визначень поняття «прощення» в психологічній науці на основі праць вітчизняних, російських та зарубіжних авторів. Охарактеризовано основні положення щодо концепції прощення відповідно до християнського світогляду. Завдяки аналізу наукової психологічної літератури та особливостей християнського світогляду щодо тлумачення поняття «прощення» в процесі дослідження подано його визначення як чинника особистісного розвитку людей з християнським світоглядом. Визначено особливості уявлень християн, а також особливості біблійного вчення з теми прощення, що дало можливість сформувати таке визначення поняття «прощення», яке враховуватиме особливості світогляду християн, що підвищує ефективність дослідження феномену прощення як чинника особистісного розвитку людей з християнським світоглядом. Сучасним представникам українського суспільства, які наслідують християнські цінності в повсякденному житті, властива система цінностей та емоційне ставлення щодо питання прощення кривдників і ворогів, що формується в процесі особистісного розвитку упродовж їхнього життя на основі принципів біблійного вчення. Розкрито, що принципи ефективного прощення існують об’єктивно, можуть бути виявлені в процесі наукового дослідження, але також про них можна знайти важливу інформацію в духовних літературних джерелах, наприклад, у Біблії, що значно сприяє психологічному науковому дослідженню прощення у людей з християнським світоглядом. Поняття «прощення» в богословському підході розглядається подібно до того, як відбувається застосування релігійного підходу щодо питання відкриття науковцями природничих законів, тобто подібно до того, як закони природи, які відповідно до релігійного вчення встановлені Богом та існують незалежно від волі людей, не створюються науковцями, а лише відкриваються або виявляються ними. При цьому важливо усвідомлювати співвідношення поняття сутності поняття «прощення» в межах наукового психологічного підходу та християнського богослов’я, що є об’єктивно дуже важливим питанням у процесі дослідження психологічного супроводу прощення як чинника особистісного розвитку у людей з християнським світоглядом.


Ключові слова


прощення; науковий підхід; богословський підхід; християнський світогляд; християнська психологія

Повний текст:

PDF

Посилання


В. М. Юрченко, «Християнська психологія в контексті християнства, психологічної науки і практики», Наукові записки Національного університету «Острозька академія», Серія «Психологія і педагогіка», Вип. 23, с. 290–297, 2013.

О. Климишин, «Християнсько-психологічні основи розвитку духовності особистості», Психологія особистості, № 1(3), с. 69–78, 2012.

В. В. Халанський, «Християнська психологія як спосіб інтеграції богослов’я і психології», Наукові записки Національного університету «Острозька академія», Серія «Психологія і педагогіка», Вип. 23, с. 278–282, 2013.

А. В. Сокур, «Готовність до пробачення ситуації та її роль у подоланні життєвих ускладнень», [Електронний ресурс]. Технології розвитку інтелекту, Vol. 2, № 10(21), 2018 Доступно: http://psytir.org.ua/upload/journals/2.21/authors/2018/Sokur_A_V_Hotovnist_probachennia_sytuatsii_podolannia_zhyttevykh_uskladnen.pdf

Loren Toussaint, Everett Worthington, and David Williams, «Defining Forgiveness: Historical Roots, Contemporary Research, and Key Considerations for Health Outcomes», Edition 1, Chapter 2, Publisher: Springer Publishers, Editors: from book Forgiveness and health: Scientific evidence and theories relating forgiveness to better health, 1993, p. 15–28.

М. Савчин, «Образ людини у християнстві: парадигматика духовності», Психологія і суспільство, № 4, с. 73–93, 2015.

П. В. Гуторова, «Концепты «покаяние» и «прощение» в лексико-семантической системе английского языка», Функционально-когнитивный анализ языковых единиц и его аппликативный потенціал, на I Международ. науч. конф., Общероссийская общественная организация «Российская ассоциация лингвистов-когнитологов», Алтайское региональное отделение; Алтайская гос. пед. академия, Лингвистический ин-т, 2012, с. 102–104.

M. E. McCullough, W. T. Hoyt, and K. C. Rachal, «What we know (and need to know) about assessing forgiveness constructs», in M. E. McCullough, K. I. Pargament, and C. E. Thoresen, Eds. Forgiveness: Theory, research and practice. New York: Guilford Press, 2000, p. 65–88.

M. E. McCullough, K. I. Pargament, and C. E. Thoresen, «The psychology of forgiveness: History, conceptual issues, and overview», Forgiveness: Theory, research and practice. New York: Guilford Press, 2000, p. 1–14.

S. Freedman, «Forgiveness and Reconciliation: The Importance of Understanding How They Differ», Counseling and values, № 42(3), p. 200–216, 1998.

E. Robert, «The moral development of forgiveness», Handbook of moral behavior and development, Chapter: The moral development of forgiveness, Publisher: Erlbaum, Editors: William M. Kurtines, Jacob L. Gewirtz, № 15, p. 123–151, 1991.

G. Veenstra, «Psychological concepts of forgiveness», Journal of Psychology and Christianity, № 11, p. 160–169, 1992.

S. Sidorenko, «The analysis of ethics as a philosophical problem of memory», Гуманітарний вісник ЗДІА. Запоріжжя, Україна: Запорізький держ. мед. у-т, № 64, c. 112–120, 2016.

L. B. Smedes, «The art of forgiving», Nashville, TN: Moorings, № 18, 177 р., 1996.

Н. Я. Большунова, «Прощение как социокультурное явление», Развитие человека в современном мире, на VI Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием: в 2 ч., Новосибирск: ФГБОУ ВПО «Новосибирский гос. пед. ун-т», с. 161–168, 2015. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14.

Ð. Я. Большунова, «ПÑихологичеÑкое Ñодержание категории прощение», Ð’Ñ‹ÑÑˆÐ°Ñ ÑˆÐºÐ¾Ð»Ð°: опыт, проблемы, перÑпективы, на Ð¥ Междунар. науч.-практ. конф., С. Ð?. Кудинов, Ред., Ñ. 34–47, 2017.

S. R. Freedman, and R. D. Enright, «Forgiveness as an intervention goal with incest survivors», Journal of Consulting and Clinical Psychology, № 64(5), p. 983–992, 1996.

J. Hebl, and R. D. Enright, «Forgiveness as a psychotherapeutic goal with elderly females», Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, № 30(4), p. 658–667, 1993.

Ц. Л. Мкртчян, «Психологические аспекты обиды и прощения как феномена межличностного общения», Вестник Челябинского государственного педагогического университета. Челябинск, Россия, № 5, с. 76–86, 2013.

А. І. Гусєв, «Прощення як психологічна проблема», Професійний розвиток фахівців у системі освіти дорослих: історія, теорія, технології, на ІІ Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. (28 квіт. 2017 р.), с. 274–276, 2017.

А. В. Сокур, и Е. Л. Носенко, «Готовність до пробачення як особистісний ресурс успішності подолання життєвих ускладнень», [Електронний ресурс]. Вісник Херсонського державного ун-ту, Т. 1, № 2, с. 119–127, 2018. (Серія «Психологічні науки»). Доступно: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/498

А. В. Сокур, «Готовність до пробачення як особистісний ресурс успішності подолання життєвих ускладнень», автореф. дис. канд. наук; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Київ, Україна, 20 с., 2019.

А. В. Сокур, Н. В. Грисенко, «Особистісні особливості здатності до пробачення у осіб юнацького віку», [Електронний ресурс]. Вісник Дніпропетровського ун-ту, Серія: Педагогіка і психологія, Т. 21, вип. 19, с. 129–136, 2013

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdupp_2013_21_19_20

А. В. Сокур, Е. Л. Носенко, «Роль готовності до пробачення себе у подоланні життєвих ускладнень», Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI (67), Issue: 163, с. 74–77, 2018.

А. В. Сокур, «Теоретичний аналіз сутності поняття пробачення в контексті психологічної травми та психоаналізу», [Електронний ресурс]. Молодий вчений, № 12(1), с. 64–69, 2018. Доступно: http://nbuv.gov.uaUJRNmolv_2018_12%281%29__19

Словник української мови: в 11 томах: академічний тлумачний словник (1970–1980), 1977, Т. 8, с. 355. [Електронний ресурс]. Доступно:http://sum.in.ua/s/proshhennja http://sum.in.ua/s/probachennja

E. L. Worthington, «The pyramid model of forgiveness: Some interdisciplinary speculations about unforgiveness and the promotion of forgiveness. Dimensions of forgiveness: Psychological research and theological perspectives», Philadelphia: Templeton Foundation Press, № 13, p. 107–137, 1998.

R. D. Enright, «The Human Development Study Group. Counseling within the forgiveness triad: On forgiving, receiving forgiveness, and self–forgiveness», Counseling and Values, № 40, p. 107–126, 1996.

P. Stelan, and T. Covic, «A review of forgiveness process models and a coping framework to guide future research», Journal of Social and Clinical Psychology, № 25(10), p. 1059–1085, 2006.

M. K. Nelson, «A new theory of forgiveness» (Doctoral dissertation), Retrieved from ETD Collection for Purdue University, № 11, p. 156-184, 1992.

N. G. Wade, and E. L. Worthington, «Overcoming interpersonal offenses: Is forgiveness the only way to deal with unforgiveness?», Journal of Counseling and Development, № 81(3), p. 343–353, 2003.

T. D. Hargrave, and J. N. Sells, «The development of a forgiveness scale», Journal of Maritaland Family Therapy. Alexandria, VA: American Association for Marriage and Family Therapy, Vol. 23, № 1, p. 41–62, 1997.

Н. Я. Большунова, и О. А. Устинова, «Развитие у дошкольников способности к прощению средствами диалога», Развитие человека в современном мире, на VII Всерос. науч.-практ. конф. с международ. участием; Н. Я. Большуновой, О. А. Шамшиковой, Ред., 2016, с. 300–311.

А. Е. Войкина, «Прощение», Педагогика и психология: актуальные вопросы теории и практики, № 1(6), с. 216–220, 2016.

С. А. Залесный, «Прощение как утраченная ценность в системе гуманистического образования», Страховские Чтения, № 26, с. 94–100, 2018.

Н. Андерсон, Победа над тьмой. Санкт-Петербург, Россия: МРО ХВЕП «Христианская Миссия», 2009, 288 с.

Л. Я. Мухіна, «Порівняльний аналіз сутності поняття «прощення» в межах психологічного підходу та християнського богослов’я», [Електронний ресурс]. Наука і молодь – 2019: пріоритетні напрями глобалізаційних змін, на Всеукр. наук.-практ. конф. здобувачів вищої освіти і молодих учених (м. Київ, 16 трав. 2019 р.). Київ, Україна: Навч.-науковий ін-т менедж. та психології ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», с. 548–553, 2019.

Доступно: http://umo.edu.ua/materiali-konferencij-nimp.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.