Технології стратегічного планування та проєктного менеджменту в управлінні освітою об’єднаної територіальної громади й опорними школами

Надія Любченко

Анотація


У статті обґрунтовується актуальність застосування інноваційного інструментарію в управлінні освітою об’єднаної територіальної громади (ОТГ) та опорними закладами освіти в умовах децентралізації влади в Україні в контексті визначених нормативно-правовими актами стратегічних завдань. Розкриваються теоретичні засади та погляди сучасних науковців щодо сутнісних характеристик технологій стратегічного планування й проєктного менеджменту в управлінні освітою й опорними закладами освіти, можливості їх упровадження для формування в ОТГ власної ефективної системи забезпечення освітніми послугами населення громади. Описано сутність форсайту як технології формування пріоритетів розвитку, мобілізації максимально великої кількості зацікавлених осіб для досягнення якісно нових результатів у розвитку ОТГ та закладів освіти. Розкрито також теоретичні засади методів «критичних технологій», Дельфі, позитивного оцінювання ситуації, бенчмаркінгу в контексті стратегічного планування діяльності громади. Сформульовано актуальність упровадження технологій проєктного менеджменту, застосування логіко-структурного підходу та матриці під час розробки проєктів і програм розвитку освіти в ОТГ. У статті розкрито погляд автора на застосування кластерного підходу як основи стратегічного планування, проєктного менеджменту в управлінні освітою ОТГ та опорними закладами освіти. Результатом запровадження описаних у статті технологій має бути розвиток освітньої галузі, яка є пріоритетною для інноваційного розвитку регіонів та спроможної об’єднаної територіальної громади.


Ключові слова


децентралізація управління освітою; об’єднана територіальна громада; Нова українська школа; освітній округ; кластер; опорний заклад освіти; стратегія розвитку; проєкт у публічній сфері; технологія форсайту; бенчмаркінг; метод позитивного оцінювання ситуац

Повний текст:

PDF

Посилання


Верховна Рада України. (2017, Верес. 28). Закон № 38–39, ст. 380 «Про освіту». [Електронний ресурс].

Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Верховна Рада України. (2014, Черв. 17). Закон № 34, ст. 1167 «Про співробітництво територіальних громад». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1508-18

Верховна Рада України. (2015, Лют. 05). Закон № 157-VIII (№ 13, ст. 91) «Про добровільне об’єднання територіальних громад». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/157-VIII

Законодавство України. (2015, Січ. 12). Указ Президента № 5/2015 «Стратегія сталого розвитку «Україна – 2020». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015

Кабінет Міністрів України. (2014, Серп. 06). Постанова № 385, № 70, ст. 1966 «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/npas/247566248

Кабінет Міністрів України. (2019, Черв. 19). Постанова № 532, «Про затвердження Положення про освітній округ і опорний заклад освіти». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/532-2019-п

Кабінет Міністрів України. (2016, Груд. 14). Розпорядження № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/988-2016-р

Кабінет Міністрів України. (2017, Квіт. 03). Розпорядження № 275-р «Про затвердження середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року та плану пріоритетних дій Уряду на 2017 рік». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/275-2017-р

Верховна Рада України. (2019, Жовт. 04). Постанова № 188-IX «Про Програму діяльності Кабінету Міністрів України». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/188-IX

Міністерство освіти і науки України (2015, Груд. 30). Лист № 1/9-633 «Методичні рекомендації з розроблення положення про структурний підрозділ освіти виконавчого органу об’єднаної територіальної громади». [Електронний ресурс].

Доступно: http://osvita.ua/legislation/other/49450/

Націоналний інститут стратегічних досліджень (2018, Груд. 01). Аналітична доповідь до Щорічного Послання Президента України до Верховної Ради України «Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2018 році». [Електронний ресурс]. Київ, Україна: НІСД, 2018, 688 с. Доступно: www.niss.gov.ua

М. Войнаренко, «Конкуренція кластерів – шлях до відродження виробництва на регіональному рівні», Економіст, № 1, с. 12–15, 2000.

О. Калашникова, «Кластерний підхід до розвитку об’єднаних територіальних громад», [Електронний ресурс]. Samoorg: асоціація сприяння самоорганізації населення.

Доступно: http://samoorg.com.ua/blog/2016/06/03/klasterniy-pidhid-do-rozvitku-ob-yednanih-teritorialnih-gromad/

С. А. Квітка, «Методи соціального прогнозування», Грані, № 5, с. 107–112, 2003.

Н. І. Клокар, «Освітній кластер як альтернативна модель професійного розвитку керівників закладів освіти», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць, Вип. 6(35), с. 94–109, 2018. (Серія «Педагогічні науки»).

Ю. В. Ковбасюк, Державне управління: у 2-х т. Київ; Дніпропетровськ, Україна: НАДУ, 2012, Т. 1, 564 с.

Ю. В. Ковбасюк, Енциклопедія державного управління: у 8 т., Т. 5 Територіальне управління; О. Ю. Амосова, О. С. Ігнатенка, А. О. Кузнецова, Ред. Харків, Укрїна: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2011, 408 с.

В. Г. Кремень, Енциклопедія освіти. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008, 1040 с.

Н. В. Любченко, «Потенціал кластерних механізмів в управлінні освітою в умовах децентралізації влади», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць, Вип. 2(31), с. 65–81, 2016. (Серія «Управління та адміністрування»).

Ю. В. Мельник, Н. В. Богданова, Планування в роботі органів влади та його вплив на підвищення ефективності роботи державних службовців. Київ, Україна, 2012, 23 с.

С. М. Серьогін, Ю. П. Шаров, Є. І. Бородін, Н. Т. Гончарук [та ін.], Управління стратегічним розвитком об’єднаних територіальних громад: інноваційні підходи та інструменти; С. М. Серьогіна, Ю. П. Шарова, Ред. Дніпропетровськ, Україна: ДРІДУ НАДУ, 2016, 276 с.

В. Толуб’як, «Формування професійної компетентності публічних службовців: виклики децентралізації», Державна служба в Україні: шляхи реформування: на «круглому столі» (22 трав. 2019 р.). Київ, Україна: Нац. академія прокуратури України, 2019, 186 с.

В. Федорова, «Теоретико-методичні підходи до визначення поняття "кластер"», [Електронний ресурс]. Ефективна економіка, № 9, 2011.

Доступно: http://www.m.nayka.com.ua/?op=1&j=efektyvna-ekonomika&s=eng&z=704

А. Чемерис, «Розроблення та управління проектами у публічній сфері: європейський вимір для України», Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні. DESPRO». Київ, Україна: ТОВ «Софія-А», 2012, 80 с.

І. Чикаренко, «Кластерний підхід в управлінні економічним розвитком муніципального утворення», [Електронний ресурс]. Державне управління та місцеве самоврядування: зб. наук. праць, Вип. 4(7), с. 241–255, 2010.

Доступно: http://www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2010/2010_04(7)/10ciarmu.pdf

N. Lіubchenko, «Projects management in the formation of a new model of education management of the combined territorial communities under the conditions of decentralization of power in Ukraine: definitions and aptness of implementation», Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools, Vol. 28, No 4, р. 80–85, 2018.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.