Socio-psychological problems and mechanisms of brand communication in the sphere of educational services

Olena Bondarchuk

Анотація


The article deals with socio-psychological problems and mechanisms of brand communication in the sphere of educational services. The problems of providing of educational services in the present terms on the macro-, meso- and micro levels of analysis are highlighted. The role of postgraduate education with the support of educational services (in the context of ensuring the continuity of education) is shown. The essence and social-psychological mechanisms of brand communication in general and in the process of providing educational services in particular are analyzed. It is shown that brand communication in the sphere of educational services is a complex of certain actions in the process of interaction of the personnel of educational organizations (interpersonal, intergroup, mass) with consumers of educational services that influence their thoughts, motives, attitudes, behavior, etc. The result of effective brand communication is the attractive image of the educational organization's brand in education services consumers. The peculiarities of social-psychological mechanisms of influence (persuasion, suggestion etc.) of a brand-communicator on the consumer of educational services are highlighted. The advisability of development of psychological readiness of the personnel of educational organizations for effective brand communication in the sphere of educational services, which can be realized in the conditions of postgraduate pedagogical education, is stated.


Ключові слова


brand, brand communication; socio-psychological mechanisms of influence; educational services; personnel of educational organizations; postgraduate pedagogical education

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Ðнтоненко Ð?. Ð’. Ð¡Ð¾Ñ†Ð¸Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ð¿ÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð´Ð¾Ð²ÐµÑ€Ð¸Ñ : диÑ. … д-ра пÑихол. наук : Ñпец. 19.00.05 Â«Ð¡Ð¾Ñ†Ð¸Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ð¿ÑихологиÑ» / Ð?. Ð’. Ðнтоненко. — ЯроÑлавль, 2006. — 498 Ñ.

Березенко В. В. Бренд-коммуникации в ракурсе современных научных концепций [Електронний ресурс] / В. В. Березенко. — Режим доступа : http://vk.com/topic-78986453_30922375

Бландел Р. Эффективные бизнес-коммуникации. Принципы и практика в эпоху информации / Р. Бландел. — СПб. : Питер, 2000. — 384 с.

Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І. Бондарчук. — Київ : Науковий світ, 2008. — 318 с.

Бондарчук О. І. Проблеми психологічної готовності керівників професійно-технічних навчальних закладів до маркетингу освітніх послуг / О. І. Бондарчук, С. В. Казакова // Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України ; за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. — Київ, 2014. — Т. І «Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія». — Вип. 41. — С. 70–75.

Бровкина Ю. Ю. Социально-психологические основы бренд-коммуникации : дис. … д-ра психол. наук. : спец. 19.00.05 «Социальнвя психология» / Ю. Ю. Бровкина ; Гос. ун-т управления. — М., 2009. — 439 с.

Зимбардо Ф. Социальное влияние / Ф. Зимбардо, М. Ляйппе. — СПб. : Питер, 2001. — 448 с.

Карамушка Л. М. Психологія освітнього менеджменту : навч. посіб. для вищих навч. закладів / Л. М. Карамушка. — Київ : Либідь, 2004. — 424 с.

Карпов Е. Б. Психология продвижения образовательных услуг в системе открытого образования : дис. … д-ра психол. наук : спец. 19.00.05 «Социальная психология» / Е. Б. Карпов ; Московский гос. открытый пед. ун-т им. М. А. Шолохова. — 2004. — 503 с.

Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д. А. Леонтьев. — М. : Смысл, 1999. — 487 с.

Молл Е. Г. Управление карьерой менеджера / Е. Г. Молл. — СПб. : Питер, 2003. — 351 с. — (Серия «Теория и практика менеджмента»).

Узнадзе Д. Н. Психология установки / Д. Н. Узнадзе. — СПб. : Питер, 2001. — 416 с.

Фадеєва М. В. Психологічна підготовка керівників загальноосвітніх навчальних закладів до формування позитивного іміджу освітньої організації : автореф. дис. нак здобуття наук. ступ. канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / М. В. Фадєєва ; ДВНЗ «Університет менеджменту освіти». — Київ, 2010. — 20 с.

Фельсер Г. Психология потребителей и реклама / Г. Фельсер. — Xарьков : Гуманитарный центр, 2009. — 704 с.

Формування психологічної компетентності керівників освітніх організацій в умовах післядипломної педагогічної освіти : наук.-метод. посіб. / О. І. Бондарчук, Л. М. Карамушка, О. В. Брюховецька [та ін.] ; за наук. ред. О. І. Бондарчук. — Київ : Науковий світ, 2012. — 239 с.

Gabay J. Brand Psychology: Consumer Perceptions, Corporate Reputations / J. Gabay. — UK : Kogan Page, 2015. — 440 р.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.